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Document Details :

Title: Intentionnalité et κρίσις dans la réception de Métaphysique Δ, 15
Author(s): TAIEB, Hamid
Journal: Revue Philosophique de Louvain
Volume: 114    Issue: 3   Date: août 2016   
Pages: 421-444
DOI: 10.2143/RPL.114.3.3194446

Abstract :
Le chapitre central de cet article porte sur la notion de «κρίσις», mobilisée par les lecteurs antiques d’Aristote dans leurs analyses de la troisième classe de relatifs de Métaphysique Δ, 15, classe qui inclut les actes cognitifs. La κρίσις est opposée par ces auteurs au «pâtir» qu’Aristote invoque dans le De anima pour expliquer la cognition. Ainsi, l’«intentionnalité» n’est pas réductible à une relation causale. Au contraire, la κρίσις semble renvoyer à une dimension active de la cognition, non seulement au niveau de la connaissance, mais aussi de la sensation. Avant de se tourner vers les auteurs antiques, l’article montre comment intentionnalité et causalité ont été distingués par d’autres lecteurs d’Aristote, soit Duns Scot et Brentano. Après l’étude des auteurs antiques, l’article s’appuie sur Husserl pour suggérer une interprétation de la κρίσις en termes d’attention.



The central chapter of this article concerns the notion of «κρίσις» mobilised by ancient readers of Aristotle in their analyses of the third class of relatives in Metaphysics Δ, 15, a class that includes cognitive acts. The term κρίσις is opposed by these authors to the «undergoing» used by Aristotle to explain cognition in the De Anima. Thus «intentionality» is not reducible to a causal relation. On the contrary, κρίσις seems to refer to an active dimension of cognition, not only at the level of knowledge, but also at the level of sensation. Before turning to ancient authors the article shows how intentionality and causality have been distinguished by other readers of Aristotle, namely Duns Scotus and Brentano. Having studied the ancient authors, the article draws on Husserl to suggest an interpretation of κρίσις in terms of attention.

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