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Document Details :

Title: Ein denkwürdiges Datum: 1./2. Dezember 1989
Subtitle: Zur Lage der katholischen Theologie bei der Gründung der Europäischen Gesellschaft für Katholische Theologie
Author(s): HÜNERMANN, Peter
Journal: ET-Studies
Volume: 5    Issue: 2   Date: 2014   
Pages: 197-216
DOI: 10.2143/ETS.5.2.3047131

Abstract :
Beginning with the situation after World War 2, the following paper gives a differentiated overview of the developments in theology in Europe. These are above all bound up with the splitting of East and West Europe; very different conditions developed, quite different from what is in evidence today. The drive for reform that came from the Second Vatican Council was taken up and followed through much more strongly in Western Europe than in the East. Certainly this development in the West happened neither in a unified way not in a straight line. By studying the history of the emerging national chatechisms and the Catechism of the Catholic Church, the author demonstrates how the energy of the Council has been dragged back over the years in favour of a theology and theological ethics that is characterised by an ever stronger neoscholasticism. The European Society for Catholic Theology was founded in the year that the Berlin Wall came down and set itself the goal of entering into a productive dialogue between East and West, and also between the new theological developments that emerged from the Council and the Church’s teaching office, a dialogue that today can certainly not be seen as completed.



En partant de la situation d’après la seconde guerre mondiale, l’article présente un panorama différencié du développement de la théologie en Europe, essentiellement lié à la scission entre l’Est et l’Ouest de l’Europe. Les conditions de ce développement sont très différentes de ce que l’on voit aujourd’hui. Le programme de réformes issu du Concile Vatican II a été entrepris et poursuivi beaucoup plus fortement en Europe de l’Ouest qu’en Europe de l’Est, même si cela ne s’est pas passé de manière unifiée ni en ligne droite. Par son étude de l’histoire de l’émergence des catéchismes nationaux et du Catéchisme de l’Église catholique, l’auteur montre comment l’énergie du Concile a été, au fil des années, détournée en faveur d’une théologie et d’une théologie morale caractérisée par une néoscolastique toujours plus forte. L’Association Européenne pour la Théologie Catholique, créée l’année de la chute du mur de Berlin, s’est donné comme but d’initier un dialogue productif entre l’Est et l’Ouest ainsi qu’entre un dialogue productif entre les nouveaux développements théologiques, nés du Concile et du Magistère de l’Église, un dialogue qu’on ne peut certainement pas considérer, aujourd’hui, comme réalisé.

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