PEETERS ONLINE JOURNALS
Peeters Online Bibliographies
Peeters Publishers
this issue
  previous article in this issuenext article in this issue  

Document Details :

Title: Brave New World?
Subtitle: Over het verlangen naar transparantie en het recht op privacy in het digitale tijdperk
Author(s): DE VLEMINCK, Jens
Journal: Ethische Perspectieven
Volume: 24    Issue: 3   Date: september 2014   
Pages: 230-243
DOI: 10.2143/EPN.24.3.3044858

Abstract :
Op basis van een gedachtewisseling met de Nederlandse schrijver-essayist Bas Heijne over de impact van moderne communicatietechnologie op onze privacy gidst Jen De Vleminck ons door de recente actualiteit van dit probleem. Het geloof in de vrijheid die het internet en de moderne communicatie ons beloofde dat iedereen zelf zijn identiteit door nieuwe media gestalte zou kunnen geven heeft sinds de onthullingen van klokkenluiders als Assange en Snowden een serieuze deuk opgelopen. De vergelijking met de wereld die George Orwell in 1984 creëerde waren niet van de lucht, maar de situatie waarin we verzeild geraakt zijn lijkt wat Heijne en De Vleminck betreft meer op Huxeley’s Brave New World. Het gaat niet om een totalitaire controle van op zich vrije individuen, maar om een controle die verkregen wordt door de volledige en vrijwillige onderwerping van individuen die op sociale media hun hele hebben en houden vrijgeven. Privacy is in deze nieuwe wereld een illusie geworden, maar de vraag van Assange om dan maar over te gaan op volledige transparantie benauwt ook. De auteur ziet een taak weggelegd voor filosofen en ethici om bewustmaking te propageren zodat mensen steeds kritischer gebruik zullen maken van de nieuwe media.

download article




3.231.228.109.