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Document Details :

Title: Une Église décrédibilisée?
Author(s): DONEGANI, Jean-Marie
Journal: Lumen Vitae
Volume: 67    Issue: 4   Date: 2012   
Pages: 369-382
DOI: 10.2143/LV.67.4.2983504

Abstract :
La subjectivation du religieux et la désinstitutionalisation ont conduit à une efflorescence du croire qui bouscule l’ancienne conception du rapport à la vérité. Aujourd’hui, la valeur essentielle qui domine la gestion des univers religieux n’est plus la vérité mais l’authenticité. Dans ce contexte, une autre forme de catéchèse apparaît en harmonie avec cette situation culturelle. Cette catéchèse privilégie l’échange et non pas l’enseignement. Elle est ouverture de l’expérience à la naissance de Dieu pour chacun. Cette catéchèse du «commencement permanent» implique que la proposition ne soit pas obligatoirement une démarche d’intégration, mais une prestation de service du sens mise au service de l’authentification de l’expérience. C’est dans cette conversion de l’Église à la culture anthropologique de notre temps que réside le seul remède à sa perte de crédibilité.



A major wave of secularization has hit Catholic culture. The development of practices and mentalities has valorised individual autonomy and flourishing in various areas, such as certain forms of family and sexual practices that the Church rejects. The subjective turn of the religious phenomenon and deinstitutionalization have given rise to a notion of belief that has shaken the ancient concept of the relationship to truth. Today, the essential value that dominates the governance of the religious world is no longer truth but authenticity. In this context, another form of catechesis is appearing, in harmony with this cultural situation. This catechesis privileges exchange and not teaching. It is open to the experience of the birth of God for each person. This catechesis of the 'permanent beginning' implies that proposing the faith is no longer necessarily a process of integration but being at the service of the authentication of the experience. It is this conversion of the Church to the anthropological culture of our times that is the sole remedy for its loss of credibility.