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Document Details : Title: Zoroastre au Badakhsan Author(s): GRENET, Frantz Journal: Studia Iranica Volume: 31 Issue: 2 Date: 2002 Pages: 193-214 DOI: 10.2143/SI.31.2.268 Abstract : This article proposes to identify the country Raghâ, mentioned in the Avesta and given as Zoroaster's birthplace in the Pahlavi tradition, with the present country Râgh in the Afghan part of Badakhshân. The arguments are drawn from the regional toponymy as it was still known to Ptolemy: the river Drejâ (or rather Darejî) is identified with Ptolemy's Dargoidos and with present-day Kokcha; the Vanhvî Dâityâ is identified with the Ochos, present-day Daryî-i Panj. The ford on the Dâityâ where Zoroaster had his first vision, described in the Pahlavi sources which derive from the Spand Nask, corresponds to the present Samti ford on the Daryâ-i Panj. In an Annex, it is proposed that the toponym Êw-tâg associated with the Dâityâ in the Pahlavi texts should not be corrected into *Naw-tâg and has nothing to do with Nautaka, a Sogdian region mentioned by the historians of Alexander. The name Nautaka appears to reflect Old Ir. *nawa-tâka- "the nine watercourses", and corresponds to the upper basin of the Kashka-daryâ. On propose ici d'identifier le pays de Raghâ, mentionné dans l'Avesta et donné par la tradition pehlevie comme lieu de naissance de Zoroastre, avec l'actuel pays de Râgh dans la partie afghane du Badakhshân. Les arguments sont tirés de la toponymie régionale telle que Ptolémée l'a encore connue : la rivière Drejâ (ou plutôt Darejî) est identifiée avec le Dargoidos de Ptolémée et avec l'actuelle Kokcha ; la Vanhvî Dâityâ est identifiée avec l'Ochos, l'actuel Daryâ-i Panj. Le gué sur la Dâitya où Zoroastre a eu sa première vision, décrit dans les sources pehlevies dérivées du Spand Nask, correspond à l'actuel gué de Samti sur le Daryâ-i Panj. En annexe, on tente de montrer que le toponyme Êw-tâg que les textes pehlevis associent à la Dâityâ n'est pas à corriger en *Naw-tâg et n'a rien à voir avec Nautaka, région de Sogdiane mentionnée par les historiens d'Alexandre. Ce dernier nom doit refléter anc. ir. *nawa-tâka- " les neuf cours d'eau ", et correspond au bassin supérieur du Kashka-daryâ. |
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