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Document Details :

Title: Reformulating the Gazi Narrative
Subtitle: When was the Ottoman State a Gazi State?
Author(s): DARLING, Linda T.
Journal: Turcica
Volume: 43    Date: 2011   
Pages: 13-53
DOI: 10.2143/TURC.43.0.2174063

Abstract :
Scholars have debated the true nature of early Ottoman identity, and particularly the definition and role of gaza in it, for some time. It is not enough to protest that we can no longer regard the early Ottomans as zealous warriors for the faith whose purpose was to offer to the infidel Islam or the sword. To banish the stereotypes, we also need a new narrative of early Ottoman history that, although tentative, can be used not just as a springboard by specialists but as a framework for teaching and textbooks. We must also consider that the role of gaza in Ottoman military activity and identity evolved over time in response to specific circumstances. Ottoman rulers found different uses for the ideology of gaza as the conquests progressed. This essay proposes a reformulation of the narrative to account for these evolving attitudes: the Ottomans arose in a largely multi-confessional context, but subsequently first the military forces and then the Ottoman state adopted both gazi legitimation and a more exclusive religious posture. A conquest that did not start out as a gaza became one over the course of time. This paper does not delve into the details of Osman’s ancestry or movements but seeks to characterize the society he and his contemporaries and descendants created from the late 13th to the early 15th century, integrating the evidence we already have and reshaping the historical narrative around it. After a brief historiographical overview it examines Ottoman society’s relations with its Christian neighbors at the time of the empire’s foundation and discusses the role of gaza in the reigns of successive Ottoman rulers, charting broad social changes rather than rehearsing contested details of the conquest. This chronological exposition clarifies how in the 14th century Ottoman identity evolved from an accommodationist position toward a more exclusionary gazi stance, and how as a result of 15th-century events chroniclers established the early Ottomans as gazis for all time.



Les spécialistes débattent depuis un certain temps de la véritable nature de la première identité ottomane et, en particulier, de la définition et du rôle de la gaza dans cette identité. Il ne suffit pas d’affirmer qu’il n’est plus possible de considérer les premiers Ottomans comme des zélés combattants de la foi ayant pour but de donner aux infidèles le choix entre l’islam et l’épée. Afin de bannir les stéréotypes, nous avons également besoin d’un nouveau récit historique des débuts de l’Empire ottoman; ce récit historique, même approximatif, peut être utilisé non seulement comme un tremplin pour les spécialistes mais aussi comme un cadre pour l’enseignement et les manuels. À noter également que le rôle de la gaza dans l’activité militaire comme dans l’identité ottomanes a évolué dans le temps, en réponse à des circonstances particulières. Au fur et à mesure des conquêtes, les dirigeants ottomans ont trouvé de nouveaux usages de l’idéologie de la gaza. Cet article propose une reformulation du récit pour expliquer ces attitudes en continuelle évolution: les Ottomans sont apparus dans un contexte largement multiconfessionnel, mais, par la suite, d’abord les forces militaires, puis l’État ottoman ont adopté la légitimation par la gaza en même temps qu’une attitude plus exclusive sur le plan des religions. Une conquête qui n’était pas à l’origine une gaza en acquérait le caractère avec le temps. Loin d’être exhaustif sur l’ascendance d’Osman ou sur ses mouvements, cet article se donne comme tâche de rendre compte de la société que lui, ses contemporains et ses descendants ont créée de la fin du XIIIe siècle au début du XVe siècle, en intégrant les données dont nous disposons à ce jour et en reformulant le récit historique à partir de là. À la suite d’une brève revue historiographique, il étudie les relations de la société ottomane avec ses voisins chrétiens au moment de la création de l’Empire et analyse le rôle de la gaza sous les règnes des souverains ottomans qui se sont succédé en dressant un tableau des changements sociaux plutôt qu’en revenant sur des détails contestés de la conquête. Cet exposé chronologique éclaire l’évolution, pendant le XIVe siècle, de l’identité ottomane d’une position d’accommodation vers une attitude plus exclusivement gazi et montre comment les événements du XVe siècle amenèrent les chroniqueurs à faire des premiers Ottomans des gazi à jamais.

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