this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: «Les voyages rendent-ils meilleur?»
Subtitle: Autour d'une controverse au XVIIIe siècle
Author(s): MORICE, Juliette
Journal: Revue Philosophique de Louvain
Volume: 110    Issue: 2   Date: mai 2012   
Pages: 231-260
DOI: 10.2143/RPL.110.2.2159030

Abstract :
À quoi sert de voyager? Le présent texte propose d’analyser en détail la controverse morale que suscita au siècle des Lumières la «question des voyages». Si la plupart des auteurs du premier XVIIIe siècle héritent encore d’une conception humaniste du voyage pédagogique selon laquelle l’homme s’amende et parfait son éducation par la lecture du «grand livre du monde», il apparaît que le discours rousseauiste, tel qu’on le trouve notamment au livre V de l’Émile, s’efforçant de redéfinir la méthode du voyage pédagogique, pose à nouveaux frais la «question» en l’intégrant à une philosophie faisant passer la question de la liberté avant celle de l’amendement moral, liant ainsi le problème de l’éducation de l’homme à celui de l’éducation du citoyen.



What is the point of travelling? This article seeks to analyse in detail the moral controversy caused by the «question of travel» in the Enlightenment. Although most authors of the first half of the eighteenth century still inherit the humanist concept of the educational journey that improves a person and perfects his education through reading the «great book of the world», it appears that Rousseau’s discourse, as found strikingly in book V of Emile, by attempting to redefine the method of the educational journey, raises the «question» afresh by integrating it into a philosophy that gives priority to the question of liberty over that of moral improvement, thus tying the problem of education of the person to that of education of the citizen.

Download article