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Document Details :

Title: Did Heliodoros Try to Rob the Treasures of the Jerusalem Temple?
Subtitle: Date and Probability of the Story of II Maccabees, 3
Author(s): RAPPAPORT, Uriel
Journal: Revue des Études Juives
Volume: 170    Issue: 1-2   Date: janvier-juin 2011   
Pages: 3-19
DOI: 10.2143/REJ.170.1.2126638

Abstract :
A recently published stele that was discovered in Marissa contains a decree (prostagma) of the king Seleucus IV concerning reorganization of the administration of the temples in Koilê Syria (Syria) kai (and) Phoinikê (Phoenicia). It brought up some new data and considerations to the issue of the Story of Heliodorus, who according to the book of Second Maccabees, ch. 3 tried to rob the treasures of the Jerusalem Temple. Relying on new data supplied by the decree it is suggested below that Heliodoros did not participate in this event but was introduced into the story in place of another, less known, Seleucid official and that the story was written and embellished among supporters of the Oniad family in Egypt.



On trouve sur une stèle récemment découverte à Marissa un décret (prostagma) du roi Séleucus IV au sujet de la réorganisation de l’administration des Temples de Koilê Syria (Syrie) kai (et) Phoinikê (Phénicie). Ce décret nous fournit quelques nouvelles données concernant l’histoire de Héliodore, qui suivant le livre des II Maccabées, ch. 3, cherchait à voler les trésors du Temple de Jérusalem. À la suite de ces données fournies par le décret, nous voudrions proposer une nouvelle interprétation, à savoir que Héliodore ne fut pas mêlé à ce vol. Son personnage fut introduit dans l’histoire au lieu d’un autre fonctionnaire Séleucide moins connu et que l’histoire fut conçue et embellie dans les milieux qui soutenaient la famille oniade en Égypte.

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