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Document Details :

Title: Le mythe de Socrate comme germe de l'Europe
Subtitle: Quelques traits de sa problématicité selon Jan Patočka
Author(s): FROGNEUX, Nathalie
Journal: Revue Philosophique de Louvain
Volume: 109    Issue: 1   Date: février 2011   
Pages: 7-25
DOI: 10.2143/RPL.109.1.2067466

Abstract :
Partant du constat que l’Europe s’est aujourd’hui dévoyée, Patočka pose le chorismos, comme geste critique de l’écart, qui marque une distance à l’égard de ce qui est positivement identique à soi. Il en résulte une l’exigence constante du soin de l’âme socratique inauguré par Démocrite, Platon et Aristote, qui se ramifie en un triple regard dans ce qui est. Or, la figure de l’homme absolument véridique qui inaugure l’Europe entraîne un mouvement de renvoi réciproque entre Socrate et l’homme-dieu, ouvrant ainsi à une anthropologie de l’excentricité ou au mythe de la percée. Dès lors, l’identité spirituelle de l’Europe se comprend-elle avant tout comme germe ou comme héritage de l’avenir.



Setting out from the observation that Europe is today on the wrong track, Patočka posits the chorismos, as a critical gesture of the gap, which marks a distance in regard to that which is positively identical to itself. There results a constant requirement of the Socratic care of the soul inaugurated by Democritus, Plato and Aristotle, which branches out in three ways in that which is. Now, the figure of the absolutely truthful man who inaugurates Europe brings with it a movement of reciprocal reference between Socrates and the man-god, thus opening the way for an anthropology of excentricity or for a myth of breakthrough. Hence, the spiritual identity of Europe is above all understood as a germ or a heritage of the future.

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