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Document Details :

Title: Amra li em
Subtitle: La transmission de la médecine populaire par les femmes dans le Talmud
Author(s): KOTTEK, Samuel S.
Journal: Revue des Études Juives
Volume: 169    Issue: 3-4   Date: juillet-décembre 2010   
Pages: 419-437
DOI: 10.2143/REJ.169.3.2061164

Abstract :
On rencontre dans le corpus talmudique un certain nombre de femmes qui ont l’écoute des Sages du Talmud. L’essentiel de notre propos sera de nous intéresser à celles qui ont donné des conseils d’ordre médical ou magique à quelque autorité talmudique. Ainsi celle que le Sage du IIIe-IVe siècle Abbayé appelait sa mère — en fait sa belle-mère — lui a transmis un nombre considérable de conseils de ce genre. Certains, consignés vers la fin du traité Shabbat, constituent ce que j’appelle un petit traité de néo-natalogie. D’autres concernent l’éducation des enfants, le traitement des piqûres de scorpion, les maladies du «coeur», les maux d’oreilles, les fièvres et les rapports sexuels. Des pratiques magiques sont aussi exposées en détail. Nous passons enfin en revue des avis d’intérêt médical énoncés par des «matrones», c’est-à-dire des femmes de la haute société non juive.



A number of women who had some knowledge or expertise in healing procedures are mentioned in the Talmud. We have centered our essay on Abbayé’s step-mother, who might have been a midwife, and who made an impressive amount of statements on medical matters. We thus find toward the end of the treatise Shabbat seven brief aphorisms on the management of newborn babies having problems. Abbayé’s stepmother also told him what should be done against scorpion bites, 'heart' diseases, ear pains, several kinds of fever, and offered interesting remarks on the education of children and on sexual intercourse. A number of magical cures and devices are also mentioned, as described by Abbayé’s step-mother. We further describe the encounter between Talmudists and foreign matrons. These expert women thus conveyed curing methods, mainly, though not only, based on popular lore, into the Talmudic Corpus. This demonstrates again that the Talmud is (also) a diversified mirror of contemporary Jewish society.

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