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Document Details :

Title: Outlines of Early Ismā'īlī-Fāṭmid Qur'ān Exegesis
Author(s): BAR-ASHER, Meir M.
Journal: Journal Asiatique
Volume: 296    Issue: 2   Date: 2008   
Pages: 257-295
DOI: 10.2143/JA.296.2.2036303

Abstract :
Despite the significant role of the Qur'ān and its exegesis in Isma'īlī Shī'ism, systematic exegesis — as found in Sunnism and in Imāmī Shī'ism — did not develop within this branch of Islam. The most plausible explanation for this disparity of systematic written commentaries has to do with the existence of a permanent Imamate. The Imam is considered a living authority always on hand to interpret the Word of God to his community. His availability makes written exegesis less crucial and in some sense even superfluous. Imāmī Shī'ism, in contrast, believes in the occultation of the last Imam and has consequently delegated some of his functions — including knowledge the Qur'ān and its exegesis — to the clergy.
The present article aims at filling a lacuna in our knowledge of early Ismā'īlī-Fāṭimid Qur'ān exegesis, i.e. up to the 4th/10th century. It discusses a few major issues: the need to interpret the Qur'ān; the authority to do so; the selective nature of Ismā'īlī exegesis in focusing on some parts of the Qur'ān rather than others; the tension between the inner (bāṭin) and the outer (ẓāhir) layers of the Qur'ān, which is one of the most fundamental features of Shī'ī hermeneutics, and the methods and techniques of exegesis. The article also offers a brief survey of Ismā'īlī writings that can be defined as exegetical, in particular the works of Ja'far b. Manṣūr al-Yaman (d. in the second half of the 4th/10th century) and Abū Ḥanīfa b. Muḥammad b. Manṣūr b. Aḥmad b. Ḥayyūn al-Tamīmī, better known as al-Qāḍī al-Nu'mān (d. 363/974), both of whom are among the prominent preachers (du'āt) of the Ismā'īlī-Fāṭimid movement in its formative period.



En dépit du rôle important du Coran et de son commentaire dans le Shī'ism ismaélien, une tradition exégétique systématique — telle qu’on en trouve dans le Sunnisme et le Shiisme imamite — ne s’est pas développée dans cette branche de l’Islam shī'ite. L’existence d’un imamat permanent expliquerait la disparité des commentaires écrits systématiques. L’Imam est considéré comme une autorité vivante toujours disponible pour interpréter la parole de Dieu pour les fidèles. Sa présence rend l’exégèse écrite moins nécessaire voire superflue. Le Shī'isme imamite, par contre, croit dans l’occultation du dernier Imam et a, de ce fait, délégué aux savants et maîtres spirituels certaines des fonctions de l’Imam y compris la connaissance du Coran et de son exégèse.
Le présent article veut combler une lacune dans les études de l’exégèse ismaélienne fatimide ancienne, c’est-à-dire jusqu’au 4e/10e siècle. Y sont discutés quelques points majeurs: la nécessité d’interpréter le Coran, l’autorité habilitée pour le faire, la nature sélective de l’exégèse ismaélienne qui se concentre sur certaines parties du Coran plutôt que sur d’autres, la tension entre les couches ésotériques (bāṭin) et exotériques (ẓāhir) du Coran qui est une des caractéristiques fondamentales de l’herméneutique shī'ite, ainsi que les méthodes et techniques d’exégèse. L’article propose aussi un rapide survol des écrits ismaéliens qui peuvent être définis comme exégétiques, en particulier les oeuvres de Ja'far b. Manṣūr al-Yaman (mort dans la seconde moitié du 4e/10e siècle) et celles d’Abū Ḥanīfa b. Muḥammad b. Manṣūr b. Aḥmad b. Ḥayyūn al-Tamīmī, mieux connu comme al-Qāḍī al-Nu'mān, tous deux comptant parmi les propagandistes (du'āt) les plus éminents du mouvement ismaélien-fatimide durant sa période formative.

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