this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: L'historicité de la philosophie et son enseignement
Subtitle: L'exemple français
Author(s): DUCAT, Philippe
Journal: Revue Philosophique de Louvain
Volume: 106    Issue: 1   Date: février 2008   
Pages: 139-158
DOI: 10.2143/RPL.106.1.2025320

Abstract :
L’histoire de l’enseignement philosophique dans le second degré, en France, oscille entre deux extrêmes: une orientation exclusive tantôt vers l’histoire de la philosophie, tantôt vers la philosophie. Aujourd’hui, il s’agit d’harmoniser ces deux tendances. Mais il ne suffit pas de marier philosophie et histoire de la philosophie, encore faut-il que ce dosage s’effectue en vertu de principes philosophiquement et pédagogiquement viables. La vraie faiblesse de la réforme Ferry-Renaut fut de sembler réduire le professeur de philosophie au rang ancillaire de «consultant sur le monde contemporain» plus que de (ré-)introduire l’histoire de la philosophie dans l’enseignement philosophique. On pourrait cependant, contre l’esprit de Ferry et Renaut, relier leur tentative de réforme au projet derridien, qui proposait une histoire philosophique de la philosophie permettant d’apprendre à philosopher en apprenant la (ou plus exactement les) philosophie(s), tout en renonçant à un illusoire statut d’exception pour l’enseignement de la philosophie comme discipline scolaire.



The history of the teaching of philosophy at the higher level of secondary schools in France oscillates between two extremes: an exclusive orientation sometimes towards the history of philosophy, and sometimes towards philosophy. At the present time our task is one of harmonising these two tendencies. But it is not sufficient to marry philosophy and the history of philosophy, although it is necessary that the dosage should be carried out on the basis of principles that are philosophically and pedagogically viable. The true weakness of the Ferry-Renaut reform was to appear to reduce the teacher of philosophy to the ancillary rank of «consultant on the contemporary world» rather than (re)introduce the history of philosophy into the teaching of philosophy. Contrary to the spirit of Ferry and Renaut, however, their attempt at reform could be linked with the project of Derrida, who proposed a philosophical history of philosophy making it possible to learn to philosophise while learning philosophy (or more precisely philosophies), while renouncing the illusory status of an exception for the teaching of philosophy as a school discipline.

Download article