this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: Competentiegericht onderwijs als strategische doelstelling
Subtitle: Visie en ervaringen van de KHLeuven
Author(s): HERMANS, Irene
Journal: Ethische Perspectieven
Volume: 17    Issue: 4   Date: december 2007   
Pages: 372-390
DOI: 10.2143/EPN.17.4.2024707

Abstract :
De professionele bacheloropleidingen van de KHLeuven implementeren competentiegericht onderwijs. De gemeenschappelijke onderwijsvisie is daarbij richtinggevend. De hogeschool definieert samen met de opleidingen competenties en begeleidt hen bij de uitwerking ervan in de opleidingsprogramma’s. Dit implementatieproces verloopt niet altijd zonder problemen. Een van de redenen hiervoor is dat de implementatie van dit nieuwe onderwijsconcept niet alleen een invloed heeft op de opleidingsprogramma’s zelf, maar eveneens op de hogeschool als organisatie. De implementatie heeft een weerslag op de positie van de docent, de onderwijsbeleidsorganen en de organisatiecultuur in zijn geheel. De KHLeuven kan terugblikken op heel wat positieve ervaringen met het competentiegericht onderwijs en ook hinderpalen en negatieve ervaringen duiden. Er zijn nog heel wat uitdagingen in de toekomst. Om het competentiegericht onderwijs in zijn geheel te evalueren is het echter nog te vroeg.

Download article