this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: André Masson sous le regard de Georges Limbour
Subtitle: Présenté par Françoise Nicol avec la collaboration d'Ivanne Rialland
Author(s):
Journal: Pleine Marge
Volume: 44    Date: décembre 2006   
Pages: 59-97
DOI: 10.2143/PM.44.0.2019417

Abstract :
Ce riche dossier reprend cinq articles de G.L., dispersés dans des revues inaccessibles et portant sur l’œuvre de son ami de toujours André Masson, datant de cette période qui suit la seconde guerre mondiale où les courants picturaux se confrontent les uns aux autres avec vivacité. G.L. et A.M. défendent l’idée de la force persistante d’un «réalisme visionnaire», en face des différentes formes de l’abstraction. En illustration de ces articles et de la présentation par Françoise Nicol des enjeux esthétiques du débat, onze toiles sont ici reproduites, dont plusieurs en couleurs, datant de la période 1936-1967.



This abundant dossier brings together five articles by Georges Limbour, dispersed in reviews that are inaccessible. They concern the work of his long-time friend André Masson and date from the period following the Second World War in which the different trends in the art world confront each other in an intense way. Georges Limbour and André Masson defend the idea of the continuing force of a “visionary realism” in the face of the various forms of abstractionism. To illustrate these articles and Françoise Nicol’s presentation of the aesthetic stakes of the debate, eleven canvasses are reproduced here, several of them in colour, dating from the period 1936-1967.