this issue
previous article in this issue

Document Details :

Title: Le lieu, les instruments
Author(s): DE SZYSZLO, Fernando
Journal: Pleine Marge
Volume: 43    Date: juin 2006   
Pages: 130-134
DOI: 10.2143/PM.43.0.2018775

Abstract :
Daniel Lefort présente cet ensemble reproduisant in extenso un portfolio édité par le grand peintre péruvien, célébré par son ami Mario Vargas Llosa, et tant d’autres critiques sud et nord américains. Peintre, Szyslo l’est, mais aussi homme de pensée, qui, en face de sept admirables reproductions en couleurs de lithographies, tient à citer les grands textes (les « lieux ») qui lui ont servi de tremplin pour travailler : Hubert et Mauss, sur le sacrifice, Samuel Beckett, Morley sur la civilisation maya, Georges Bataille, ainsi que les émouvants « Présages de la venue des Espagnols selon les informateurs de Sahagún » et l’élégie sur la mort de l’Inca Atahualpa




The Place, the instruments
Daniel Lefort presents an extensive portfolio by the great Peruvian poet reproduced in its entirety, celebrated by his friend Mario Vargas Llosa and so many other South and North American critics. Szyszlo is a painter, but he is also a thinker who, before the seven admirable color reproductions of his lithographs, insists on quoting the great texts (he calls them “places”) which served as springboards to his work: Hubert and Mauss on sacrifice, Samuel Beckett, Morley on Mayan civilization, Georges Bataille, as well as the moving “Omens of the coming of the Spanish according to Sahaguin’s informants” and an elegy on the death of the Inca Athahualpa.