previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Scholen voor het leven Subtitle: Een sociaal-ethische reflectie op onderwijs Author(s): ROEBBEN, B. Journal: Ethische Perspectieven Volume: 5 Issue: 1 Date: April 1995 Pages: 24-28 DOI: 10.2143/EPN.5.1.562973 Abstract : Twee jaar lang heeft een bijzondere commissie in de schoot van de Koning Boudewijnstichting zich verdiept in de spannings verhouding van samenleving en onderwijs. Het resultaat van dit overleg van deskundigen is neergelegd in dit fraaie en lezenswaardige boek waarvan Mark Elchardus, socioloog aan de VUB, de eindredactie behartigde. Dit boek is een lees ervaring. Het wil vanuitde problematoiek van vorming en onderwijs in een post-industriële en post-theïstische tijd de lezer aan het denken zetten over de richting van ons maatschappelijk bestel. Het bevat geen onderwijskundige analyses en prognoses, het wil veeleer nagaan hoe het onderwijs zijn vormende taak zal kunnen waarnemen in een snel evoluerende samenleving. Het boek is een denkoefening over wat nastrevenswaardig is voor het goede leven van aankomende volwassenen. Dit zoekontwerp is verre van vrijblijvend, zo mag blijken uit wat volgt. |
|