previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Ethiek van de media Author(s): HENAU, E. Journal: Ethische Perspectieven Volume: 5 Issue: 1 Date: April 1995 Pages: 3-8 DOI: 10.2143/EPN.5.1.562971 Abstract : 'Media' is een bijzonder omvattend begrip. Het heeft zowel betrekking op de informatie die ons in gedrukte vorm wordt toebedeeld, als op deze die ons via elektronische kanalen bereikt. Hoewel ik enige ervaring heb met de geschreven media, heb ik de laatste jaren vooral te maken met de elektronische media: ik zetel reeds meer dan tien jaar in de Programma Adviesraad van de KRO (Nederland) en ben sedert 1992 directeur van de KTRO. Ik ben ook lid van de Europese oecumenische werkgroep onder leiding van de Franse dominicaan Gabriel Nissim, die probeert invloed uit te oefenen vanuit de kerken op bepaalde aspecten van de Europese regelgeving betreffende de audiovisuele middelen. Het is wellicht omwille van deze ervaringen dat men mij heeft gevraagd om in te gaan op het thema 'de ethiek van de media' en dus niet omdat ik een ethicus ben, want strikt genomen heb ik daarin geen 'wetenschappelijke' opleiding genoten. Ik heb mijn betoog gestructureerd vanuit de twee vragen die mij werden voorgelegd. De eerste vraag luidt: 'Welke recente ontwikkelingen in de mediawereld roepen ethische vragen op?' en de tweede: 'Welke zijn volgens u de positieve of negatieve effecten van selectie van informatie?' |
|