previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Milieu et logique du lieu chez Watsuji Author(s): BERQUE, Augustin Journal: Revue Philosophique de Louvain Volume: 92 Issue: 4 Date: Novembre 1994 Pages: 495-507 DOI: 10.2143/RPL.92.4.556273 Abstract : Dans le but d'étayer la conviction qu'il existe, à la jonction de la corporéité (explorée surtout par la pensée japonaise), une dimension du réel dont le déchifrement scientifique ne fait que commencer, l'auteur demande quel peut être l'apport de la pensée japonaise pour le compte de son propre projet fondamentale de 'mésologie'. C'est ici que, remontant à cette époque fondatrice pour la conscience japonaise de fûdo (milieu) et de basho (site, place, position, lieu) - la première ayant été travaillée par Watsuji (discutant la théorie de l'influence du milieu sur le mode d'être d'un peuple et de l'homme en général), et la seconde par Nishida (opérant une 'logique du lieu'). Dans l'un et l'autrecas il s'agit de surmonter las apories liées à la dichotomie sujet-objet, et de s'interroger sur la finitude et la vulnérabilité de l'écoume terrestre. With the aim of supporting the conviction that there exists, at the meeting-point of coporeity (explored especially by European phenomenology) and of mediance (explored particularly by Japanese thought), a dimension of the real, the scientific analysis of which is only starting, the author inquires what japanese thought can contribute to his own fundamental project of 'mesology'. At this point Berque, returning to the founding era of Japanese consciousness (the years 1920-1930), studies the Japanese notions of fûdo (environment) and of Basho (situation, order, position, place) - the former of which was worked out by Watsuji (who discusses the theory of the influence of the environment on the manner of being of a people and of man in general), and the latter by Nishida (who worked out 'a logic of place'). In both cases the aim is to surmount the difficulties arising from the dichotomy subject-object, and to inquire into the finitude and vulnerability of the terrestrial household. |
|