previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Zappers in de politiek? Subtitle: De invloed van de media op verkiezingscampagnes Author(s): NORRIS, Pippa Journal: Ethische Perspectieven Volume: 12 Issue: 2 Date: juni 2002 Pages: 86-102 DOI: 10.2143/EPN.12.2.504139 Abstract : In brede kringen heerst er grote bezorgdheid dat de aard zelf van de massa-democratie in de meeste postindustriële maatschappijen in de loop van de laatste jaren van de twintigste eeuw grondig veranderd is – en het gaat daarbij niet om een verandering ten goede. De klassieke argumenten die telkens opnieuw als bewijs aangehaald worden zijn bekend. Elke dag opnieuw kom je ze tegen, in een simplistische of in een meer gesofisteerde versie, in de pers, her en der in politieke toespraken, en in academische publicaties. Soms nemen de gebruikte argumenten de vorm aan van een strikt empirische bewijsvoering, maar vaak ook vind je een sterk normatieve ondertoon in de meer populaire verklaringen. Intellectueel wortelen deze argumenten in de klassieke werken uit de sociologie van de late jaren vijftig en midden de jaren zestig. |
|