previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: De ethiek van het lezen Subtitle: Taal - lectuur - cultuur: de drieweg van de «logos» Author(s): VAN COILLIE, Geert Journal: Ethische Perspectieven Volume: 11 Issue: 4 Date: december 2001 Pages: 237-246 DOI: 10.2143/EPN.11.4.504115 Abstract : Wat gebeurt er wanneer er gelezen wordt? We omzeilen wetens en willens de vraag: wat ís lezen? Dergelijke - essentialistische - probleemstelling suggereert immers het bestaan van een apriorische idee of klare definitie van 'lezen'. De concrete leeservaring van en met scholieren uit de vierde, vijfde en zesde klas vanouds de syntaxis, poësis en retorica van de oude humaniora (litterae humaniores) vormt het uitgangspunt van onze beschrijving van het fenomeen 'lezen'. Het ternair leesperspectief dat we hieronder ontsluiten, kan ons inziens doorgetrokken worden tot een ruimer heuristisch-filosofisch referentiekader. In onderhavige bijdrage zetten we graag het gesprek verder met wijlen Prof. Dr. Jos Decorte (1954-2001) een vroegtijdig afgebroken tweespraak langs verschillende maar parallelle kanalen over lezen in een geloofscultuur en geloven in een leescultuur. Dit artikel dragen we op in liefdevolle eerbied en dankbare herinnering aan Jos Decorte. Wij mochten geruime tijd delen in zijn interesse en hartelijke zorg voor de Academische Lerarenopleiding Wijsbegeerte op het kruispunt tussen onderzoek en onderwijs. |
|