previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Een personalistisch verhaal over gender en ondernemen Author(s): BOUCKAERT, Luk Journal: Ethische Perspectieven Volume: 11 Issue: 4 Date: december 2001 Pages: 216-224 DOI: 10.2143/EPN.11.4.504113 Abstract : Personalisten van het eerste uur waren gevoelig voor genderdiscussies. Reeds in 1936 wijdde Esprit een themanummer aan deze problematiek onder de voor ons nogal bevreemdende titel La femme aussi est une personne. Wie twijfelt in godsnaam aan het feit dat de vrouw ook een persoon is? Toch zeker een personalist niet! Maar de titel is een reactie op het maatschappelijk feit dat volgens Mounier en de zijnen de vrouw in de sociale context van de jaren dertig niet als een volwaardig persoon werd erkend. Aldus Mounier: 'De onmogelijkheid voor een persoon om vanuit zijn eigen oorsprong te leven (naitre à sa vie propre) maakt de mens tot een spirituele proletariër. In tegenstelling tot het arbeidersproletariaat worden vrouwen vandaag als spirituele proletariërs in de marge van de geschiedenis geduwd, zonder dat men zich daarover verwondert' (Manifeste: 559) Mijn verhaal draait rond drie vragen: (1) Wat onderscheidt het personalistisch perspectief van andere invalshoeken? Ik probeer in mijn eerste punt vooral de radicaliteit van het oorspronkelijk personalisme toe te lichten. (2) Hoe belangrijk is het genderdebat voor personalisten? Om dit belang te illustreren verwijs ik naar Mounier's Manifest in dienst van het personalisme (1936). Het fragment dat handelt over de emancipatie van de vrouw en de hervorming van het familieleven is m.i. een profetische tekst en een referentie bij uitstek voor een personalistische visie op gender. (3) Is er een raakvlak tussen het personalistisch genderperspectief en actuele visies op ondernemerschap? Ik meen van wel. De theorie en de praktijk van ethisch ondernemen wordt in punt drie geïnterpreteerd als de concretisatie van een feministisch geïnspireerde zorgethiek in het bedrijfsleven. |
|