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Document Details : Title: Wege und Umwege zum Himmel. die Pilgerfahrten im Mahabharata Author(s): BIGGER, Andreas Journal: Journal Asiatique Volume: 289 Issue: 1 Date: 2001 Pages: 147-166 DOI: 10.2143/JA.289.1.443 Abstract : L'on trouve, dans le Mahabharata, le récit de trois longs pèlerinages (tirthayatra) ainsi que deux listes de tirtha. Le premier récit est celui du pèlerinage d'Arjuna (Mbh 1,206-210) entrepris par ce dernier en raison d'une faute qu'il croit avoir commise envers son frère YudhiÒ†hira. Le deuxième orte sur la tirthayatra des quatre frères Pa∞∂ava exilés (Mbh 3,93-140) alors que leur frère Arjuna se trouve au ciel d'Indra. Ce récit est précédé des deux listes de tirtha, l'une donnée par Narada (Mbh 3,80-84) l'autre par Dhaumya Mbh 3,85-88). Enfin, le troisième pèlerinage est celui que Baladeva accomplit pour éviter de s'engager dans la bataille du KurukÒetra (Mbh 9,34-53). L'analyse textuelle montre que les passages que l'on vient de mentionner furent insérés à des époques différentes de la compilation du MBh. Le récit de Baladeva est le plus ancien. Vient ensuite le pèlerinage des Pa∞∂ava qui s'insère dans la partie dite des «Bhargava». La liste des tirtha de Narada, bien que matériellement séparée dans le texte, est de même époque que celle des Naraya∞iya. En même temps, le voyage d'Arjuna, jusqu'alors simple récit de ses aventures amoureuses, devient un véritable pèlerinage. Parallèlement au développement textuel on observe un changement qui intéresse le domaine eligieux. Le pèlerinage de Baladeva reproduit un rituel védique: le sarasvatisattra, une procession le long de la rivière Sarasvati, conduisant les participants au ciel. Dans les tirthayatra des Pa∞∂ava et d'Arjuna, le «chemin du ciel» est remplacé par le rite de pradakÒi∞a qui se déroule tout autour du pays indien. Les Pa∞∂ava ne cherchent plus à se rendre au ciel. Ils désirent accu-muler le pouvoir acquis par le rite en question afin de gagner la suprématie sur le monde. Ce changement d'itinéraire marque un changement d'un autre ordre: on ne cherche plus la libération immédiate. Désormais, on reste dans le monde en pratiquant le dharma, parvenant à la délivrance une fois la vie achevée. In the Mahabharata we find three major accounts of pilgrimages (tirthayatra) together with two lists of tirthas. The first account is connected with the vow of a twelve-year exile Arjuna takes upon himself (Mbh 1,206-210) because he thinks he has wronged his elder brother YudhiÒ†hira. The second tirthayatra is undertaken by the Pa∞∂avas (Mbh 3,93-140) without their brother Arjuna who went to heaven in order to receive divine weapons. This tirthayatra is preceded by two long lists of tirthas given by Narada (Mbh 3,80-84) and by Dhaumya (Mbh 3,85-88) respectively. The third pilgrimage is undertaken by Baladeva (Mbh 9,34-53) who does not want to take sides in the battle of KurukÒetra. With methods of textual criticism one is able to show that all these texts were inserted at different stages of textual development into the narrative of the Mbh. Thereby the tirthayatra of Baladeva is the oldest text. Later the tirthayatra of the Pa∞∂avas was added. It belongs to the Bhargava-layer. Finally, the redactors of the Naraya∞iya-layers introduced the list of Narada and, most probably, reworked the story of Arjuna's journey, which was hitherto only concerned with his amorous adventures, into a pilgrimage. Parallel to the textual development, it is also possible to reconstruct a development in the Indian religious thinking: the itinerary of the tirthayatra of Baladeva is clearly constructed after the model of the sarasvatisattra. This vedic ritual brings the sacrificer directly into heaven. But in the pilgrimages of Arjuna and the Pa∞∂avas, the itinerary has changed. It is no longer a direct way into heaven, it has become a pradakÒi∞a around the earth. The Pa∞∂avas do not seek immediate liberation, they want to accumulate ritual power to win the hegemony over the world. Only at the end of their lives, do they depart for a last journey that leads them into heaven (Mbh 17,1-18,3). This reflects a change in the Indian thinking: while in earlier times one left everyday life behind in search for release from the cycle of death and rebirth, one now continues as a member of society, lives according to the rules of dharma and collects the fruit of liberation only after death. |
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