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Title: Alphabetic Writing in Jerusalem in the Early Monarchical Period
Author(s): NA'AMAN, Nadav
Journal: Semitica
Volume: 66    Date: 2024   
Pages: 81-102
DOI: 10.2143/SE.66.0.3294585

Abstract :
The article examines the existing evidence of alphabetic writing in Jerusalem and its environs in the tenth to mid–eighth centuries BCE. It confirms that so far, all that has been discovered are a few short inscriptions. The earliest evidence of the expansion of literary activity in Jerusalem came from the late-ninth–mid eighth century Rock-Cut Pool, where the backs of dozens of bullae show traces of papyrus sheets, which indicates the growth of administration based on alphabetic writing in the kingdom at that time. It then suggests that a slight correction of the archaeological picture might be attained from the analysis of 1 Kgs 14:25–28, which possibly indicates that a dedication inscription was inscribed in Jerusalem in Rehoboam’s early years. Yet, the cumulative evidence drawn from all the available sources of writing in Jerusalem and its environs in the early monarchical period is slim and stands in marked contrast to the biblical account.



Cet article examine les indices d’écriture alphabétique dans la région de Jérusalem entre le Xe s. et la moitié du VIIIe s. av. J.-C. Il confirme qu’à ce jour, seules quelques courtes inscriptions y ont été découvertes. La plus ancienne preuve de l’expansion de l’activité littéraire à Jérusalem provient de la piscine taillée dans le roc, entre la fin du IXe et la moitié du VIIIe s., où des dizaines de bulles préservent au revers des traces de papyrus, ce qui indique une croissance de l’administration avec écriture alphabétique. Nous proposons ensuite de compléter ces données archéologiques par l’analyse de 1 Rois 14,25-28, qui pourrait évoquer une inscription dédicatoire à Jérusalem au début du règne de Roboam. Néanmoins, le faisceau d’indices rassemblant toutes les sources possibles d’écriture dans la région de Jérusalem au début de l’époque royale est mince, de sorte que le contraste avec le récit biblique est frappant.

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