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Document Details : Title: Saint Theodore Teron and Saint Theodore Stratelates Subtitle: The Question of their Duplication Reconsidered Author(s): EFTHYMIADIS, Stephanos Journal: Revue des Études Byzantines Volume: 83 Date: 2025 Pages: 59-79 DOI: 10.2143/REB.83.0.3294511 Abstract : This article reviews the identity and history of the two saint Theodores, the Teron and the Stratelates, disputing the well-established view that the latter was a mere duplicate of the first and a holy martyr whose cult emerged not earlier than the second half of the ninth century. The mentions of Theodore Stratelates as a widely venerated saint in Egypt in the Miracles of Sts Kyros and Ioannes as well as other testimonia from the Coptic hagiographic tradition are adduced as evidence in favour of the parallel existence of the two homonymous military saints as far back as Late Antiquity. Their emergence in the Byzantine centre in the late ninth century may be interpreted as the result of a relocation of the cult of St Theodore Stratelates following the seventh-century migrations of the Christian population from the conquered Eastern provinces to imperial soil. Confusion about the two saint Theodores, an issue still reflected in an oration of John Mauropous, metropolitan of Euchaïta (1050-1075), would long prevail. Cet article réexamine l’identité et l’histoire des deux saints Théodore, le Tèron et le Stratélate, contestant l’idée bien établie selon laquelle ce dernier ne proviendrait que d’un simple dédoublement du premier en tant que saint martyr dont le culte ne serait apparu qu’au plus tôt dans la seconde moitié du 9e siècle. Les mentions de Théodore Stratélate comme saint largement vénéré en Égypte dans les Miracles des saints Cyr et Jean, ainsi que d’autres témoignages de la tradition hagiographique copte, sont invoqués comme preuves de l’existence parallèle des deux saints militaires du même nom déjà dans l’Antiquité tardive. Leur apparition dans l’espace byzantin de la fin du 9e siècle peut être interprétée comme le résultat d’une relocalisation du culte de saint Théodore Stratélate à la suite des migrations des populations chrétiennes des provinces orientales conquises vers le territoire impérial au 7e siècle. La confusion autour des deux saints Théodore, qui se reflète encore dans un discours de Jean Mauropous, métropolite d’Euchaïta (1050-1075), allait perdurer longtemps. |
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