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Document Details : Title: Jedaiah Bedersi's Employment Subtitle: Of Alfarabi's Political Regime in his Treatise on Particular Forms Author(s): ENGEL, Michael Journal: Revue des Études Juives Volume: 183 Issue: 3-4 Date: juillet-décembre 2024 Pages: 411-424 DOI: 10.2143/REJ.183.3.3293868 Abstract : The article concerns an untitled treatise by Jedaiah Bedersi, which was found in a single manuscript (Paris, BnF, hébreu 984, fols. 66r-93r). The treatise deals with the question of whether individuals are differentiated only by virtue of their accidents or, as Jedaiah argues, also by virtue of what he calls 'essential difference' (ḥiluf 'aṣmi). I argue that this theory was formulated with a theological aim in mind. If we do not introduce substantial difference between individuals, it would imply that God left room for a superfluous multiplicity in unity (i.e. individuals belonging to a single species), which, in turn, would imply deficiency on the part of the Creator. The article focuses on a particular passage where it appears that Jedaiah is relying on Alfarabi to support his own doctrine. However, as I demonstrate, Jedaiah’s seemingly plausible reading of Alfarabi is based on a questionable choice of translation by the Hebrew translator of Alfarabi’s Political Regime. In fact, Alfarabi held a much more conservative view regarding the difference of individuals belonging to the same species. While my reading suggests that Jedaiah was wrong in his claim that Alfarabi held a view similar to his, it also highlights Jedaiah’s originality in the context of medieval Aristotelian philosophy. Le présent article porte sur un traité sans titre de Jedaiah Bedersi, attesté dans un unique manuscrit (Paris, BnF, hébreu 984, ff. 66r-93r). L’opuscule traite de la question de savoir si les individus sont différenciés uniquement en vertu de leurs accidents ou, comme le soutient Jedaiah, également en vertu de ce qu’il appelle une «différence essentielle» (ḥiluf 'aṣmi). Je soutiens que cette théorie a été élaborée dans un but théologique. L’absence de différence substantielle entre les individus laisserait entendre que Dieu a laissé exister une multiplicité superflue dans l’unité (c’est-à-dire des individus appartenant à une même espèce), ce qui impliquerait une déficience de la part du Créateur. L’article met l’accent sur un passage spécifique dans lequel Jedaiah semble s’appuyer sur Alfarabi pour soutenir sa propre doctrine. Cependant, comme je le démontre, la lecture apparemment plausible d’Alfarabi par Jedaiah est basée sur un choix discutable de celui qui a traduit en hébreu le Régime politique d’Alfarabi. En fait, Alfarabi avait un point de vue beaucoup plus conservateur sur la différence entre les individus appartenant à la même espèce. Tout en montrant que Jedaiah avait tort d’identifier sa position à celle d’Alfarabi, mon interprétation met également en évidence l’originalité de Jedaiah dans le contexte de la philosophie aristotélicienne médiévale. |
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