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Document Details : Title: On Divine Names and the Theosophic Godhead Subtitle: Changing Conceptualizations of the Epithetic Edifice Author(s): MATANKY, Eugene D. , AFTERMAN, Adam Journal: Revue des Études Juives Volume: 183 Issue: 3-4 Date: juillet-décembre 2024 Pages: 383-409 DOI: 10.2143/REJ.183.3.3293867 Abstract : A central idea in Jewish and Christian theology is the concept of a godhead comprised of divine names. However, the concept of multiple divine names inherently invites speculation concerning divine plurality. This article explores the various responses from Late Antique traditions to the plentitude of divine names. While classic rabbinic literature devalued the many divine names, excluding the Tetragrammaton, non-rabbinic Jewish literature developed them as actual limbs of the godhead. The integration of Middle Platonism and Neopythagoreanism with Jewish, Christian, and Gnostic thought proved instrumental for the development of inchoate theosophic triadic structures, which included a vertical axis comprised of divine names. In many of these traditions the vertical axis encompassed a tripartite structure, constructed from transcendent, intermediary, and immanent divine names, via which the devout individual could participate in the divine power. Following this analysis, the article explores how this epithetic tripartite structure resurfaced in medieval kabbalistic literature. Le concept d’une divinité constituée de noms divins est une idée centrale de la théologie juive et chrétienne. Cette multiplicité de noms divins conduit nécessairement à une interrogation concernant la pluralité au sein de la divinité. Cet article explore les diverses réponses des traditions de l’Antiquité tardive apportées au problème de la multiplicité des noms divins. Alors que la littérature rabbinique classique se méfie des noms divins, à l’exclusion du Tétragramme, la littérature juive non rabbinique les envisage comme de véritables membres de la divinité. L’intégration du médio-platonisme et du néopythagorisme à la pensée juive, chrétienne et gnostique s’est avérée déterminante pour la genèse de structures triadiques théosophiques inchoatives, qui comprenaient un axe vertical composé de noms divins. Dans nombre de ces traditions, l’axe vertical englobait une structure tripartite, construite à partir de noms divins transcendants, intermédiaires et immanents, à travers lesquels le fidèle pouvait participer au pouvoir divin. L’article s’achève par une analyse de la réapparition de cette structure tripartite épithétique dans la littérature kabbalistique médiévale. |
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