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Document Details :

Title: Cosmopolitanism in the Early 18th-Century Ottoman Capital
Subtitle: The Impostor, the Alchemist, the Merchant and the Personal Dimension
Author(s): ARTAN, Tülay
Journal: Turcica
Volume: 55    Date: 2024   
Pages: 105-161
DOI: 10.2143/TURC.55.0.3293738

Abstract :
This study explores the 'personal dimension' of the early eighteenth-century cosmopolitan atmosphere of Istanbul, as the city operated as a magnet attracting individuals of wildly different origins and walks of life, ranging from European renegades to Hindu merchants, South Asian Muslim scholars and adventurous pretenders and impostors. Their sojourns and activities in the imperial capital allow us to 'questions about the religious policies (or the role of religion in the foreign policy) of the Ottomans', as well as the social and intellectual climate of the city. In order to do so, a series of biographical vignettes of selected residents are presented. Along with local residents and immigrants from Asia (about whose life we know far less), these individual stories serve to formulate the questions on the shape and role of ‘subaltern cosmopolitanism’ in understanding the social and intellectual life of the Ottoman capital in the first quarter of the eighteenth century.



Cette étude explore la «dimension personnelle» de l’atmosphère cosmopolite dans laquelle baignait Istanbul au début du XVIIIe siècle, lorsque la ville fonctionnait comme un aimant qui attirait des individus d’origines et de milieux très divers, des renégats européens aux marchands hindous, en passant par les érudits musulmans d’Asie du Sud et les mystificateurs et autres imposteurs plein d’audace. Leurs séjours et leurs activités dans la capitale impériale nous permettent d’«interroger les politiques religieuses (ou le rôle de la religion dans la politique étrangère) des Ottomans», ainsi que le climat social et intellectuel de la ville. Pour ce faire, nous présentons une série de vignettes biographiques élaborée à partir de résidents qui ont plus particulièrement retenu notre attention. À l’instar de celles des résidents locaux et des immigrants venus d’Asie (au sujet desquels nous savons beaucoup moins de choses), ces histoires individuelles nous permettent de formuler des questions sur la forme et le rôle du «cosmopolitisme subalterne» dans la compréhension de la vie sociale et intellectuelle de la capitale ottomane dans le premier quart du XVIIIe siècle.

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