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Title: The Battle of Haçova/Mezőkeresztes (1596)
Subtitle: Myth, Miracle, and Political Theology in the Ottoman Empire
Author(s): MENCHINGER, Ethan L.
Journal: Turcica
Volume: 55    Date: 2024   
Pages: 71-103
DOI: 10.2143/TURC.55.0.3293737

Abstract :
This article explores the famous battle of Haçova (1596) not as an event in itself but for what it can tell us about Ottoman political theology – i.e., how theological concepts informed or legitimated political ideas, systems, and action. Using sources from the 16th to 19th centuries, it argues that the battle served several distinct 'political theologies' for how groups within the elite thought about, and at times debated, the empire. The article explores at least three such theologies: one drawing on lore about holy warriors (gazis), invisible aid, and saintly miracles; a second focused on the dynasty’s spiritual bond with the Prophet Muhammad; and a third pointing to complex links between cause and effect, action and divine aid, and a related theology of will.



Cet article prend comme objet d’étude la fameuse bataille de Haçova (1596), appréhendée ici non comme un événement en soi, mais plutôt du point de vue de ce que cette bataille peut nous dire de la théologie politique ottomane – ce qui revient à se demander comment des concepts théologiques façonnaient ou légitimaient des idées, des systèmes et des actions politiques. À partir de sources s’étalant du XVIe au XIXe siècles, on avance l’argument que cette bataille servait plusieurs «théologies politiques» distinctes eu égard à la manière dont les élites pensaient et parfois débattaient de l’Empire. Dans cet article au moins trois théologies de ce type sont explorées: une première puise dans la tradition des guerriers saints (gâzî), de l’aide invisible et des miracles des saints; une deuxième se concentre sur le lien spirituel avec le Prophète Muhammad; une troisième met en évidence des rapports complexes entre la cause et l’effet, l’action et l’aide divine, ainsi que la théologie de la volonté qui en découle.

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