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Document Details :

Title: Reconfiguring the Identities and Relationships of the Ecclesial Subjects in a Church as People of God
Subtitle: Rediscovering the Generative Bond of All Christifideles
Author(s): LUCIANI, Rafael
Journal: Studia Canonica
Volume: 58    Issue: 1   Date: 2024   
Pages: 103-129
DOI: 10.2143/STC.58.1.3293399

Abstract :
This article delves into the reception and maturation of the organic character of the ecclesiology of the People of God. It emphasizes the equality of all christifideles rooted in baptismal dignity, while acknowledging functional differences within a framework of differentiated co-responsibility. The foundational sacrament of baptism is highlighted as a key element fostering relationships of mutual completeness (AA 6) among all the faithful. Baptismal dignity is conceived as the common character and shared condition for reconfiguring the identity of all christifideles and their relational dynamics, incorporating equal rights and duties for all. There emerged from Vatican II a distinctive figure and form of the Church, expressing the organic and enduring bond of all the faithful by reciprocal necessity, therefore overcoming a pyramidal and clerical understanding of the Church.



Cet article traite de la réception et de la maturation du caractère organique de l’ecclésiologie du Peuple de Dieu. Il souligne l’égalité de tous les christifideles enracinée dans la dignité baptismale, tout en reconnaissant les différences fonctionnelles dans un cadre de coresponsabilité différenciée. Le sacrement fondationnel du baptême est mis en évidence comme un élément clé favorisant les relations de complétude mutuelle (AA 6) entre tous les fidèles. La dignité baptismale est conçue comme le caractère commun et la condition partagée pour reconfigurer l’identité de tous les christifideles et leur dynamique relationnelle, en incorporant des droits et des devoirs égaux pour tous. Vatican II a fait émerger une figure et une forme distinctives de l’Église, exprimant le lien organique et durable de tous les fidèles par nécessité réciproque, surmontant ainsi une compréhension pyramidale et cléricale de l’Église.

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