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Document Details : Title: From pro imperio romano to cum rege nostro Subtitle: Prayer for the King in the Roman Canon Author(s): AUSLOOS, Matthias Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy Volume: 104 Issue: 1-2 Date: 2024 Pages: 85-113 DOI: 10.2143/QL.104.1.3293390 Abstract : In some medieval, (early) modern and even some 20th century missals, one can find in the Te igitur section of the Roman Canon, after the mention of the pope and the bishop, the mention of the king. This article explores the biblical and early Christian origins of this phenomenon and traces its development and reinterpretation throughout the centuries. First, a search is conducted for mentions of the monarch in the early forms of the Roman Canon as we find it in the several important liturgical books of the first centuries of Latin Christianity on the one hand and in those of the Gallican, Celtic and Ambrosian liturgy on the other. Then, a reconstruction and explanation are proposed for the historical evolution of what appears to be a custom that has lived in the liturgy since the beginning of Christianity and continues to do so until today. Finally, the article concludes with a theological interpretation of this liturgical use. Dans certains missels médiévaux, de l’époque moderne et même du XXe siècle, on trouve dans la section Te igitur du Canon romain, après la mention du pape et de l’évêque, la mention du roi. Cet article explore les origines bibliques et paléochrétiennes de ce phénomène et retrace son évolution et sa réinterprétation au cours des siècles. Tout d’abord, nous recherchons les mentions du monarque dans les premières formes du Canon romain, telles que nous les trouvons dans plusieurs livres liturgiques importants des premiers siècles de la chrétienté latine, d’une part, et dans ceux de la liturgie gallicane, celtique et ambrosienne, d’autre part. Ensuite, une reconstruction et une explication sont proposées pour l’évolution historique de ce qui semble être une coutume qui a vécu dans la liturgie depuis le début du christianisme et qui continue à le faire jusqu’à aujourd’hui. Enfin, l’article se termine par une interprétation théologique de cet usage liturgique. |
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