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Document Details :

Title: The Sacramentality of the Eucharist
Subtitle: A Liturgical Perspective
Author(s): GELDHOF, Joris
Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy
Volume: 104    Issue: 1-2   Date: 2024   
Pages: 66-84
DOI: 10.2143/QL.104.1.3293389

Abstract :
This article starts with the observation that it is not evident to talk (and reflect) about sacramentality in the cultural and ecclesial context of North-Western Europe today. What is particularly noteworthy, moreover, is that the perspective of the liturgy is systematically absent if and when this done nevertheless. In response to these developments, then, the argument is unfolded that it is not a general religious sacramentality that determines the Eucharist but, reversely, the Eucharist which provides Christian sacramentality with its specific nature, as rooted in Christ’s paschal mystery. This idea is concretely elaborated on the basis of two complementary theological clusters: (i) a discussion of the constructive role liturgy plays in Thomas Aquinas’ Summa, in conversation with Cipriano Vagaggini’s critique and Jan Heiner Tück’s research into the striking correspondences between Aquinas’ theological thought and his poetic writings, and (ii) an interpretation of the fourth Eucharistic Prayer of the Missale Romanum, in dialogue with Enrico Mazza’s great appreciation for its outstanding 'theological' character.



Cet article part du constat qu’il n’est pas évident de parler de (et de réfléchir sur) la sacramentalité dans le contexte culturel et ecclésial de l’Europe du Nord-Ouest aujourd’hui. Ce qui est particulièrement remarquable, en outre, c’est que la perspective de la liturgie est systématiquement absente si et quand cela se fait malgré tout. En réponse à ces développements, l’argument développé ici est que ce n’est pas une sacramentalité religieuse générale qui détermine l’eucharistie mais, inversement, l’eucharistie qui fournit à la sacramentalité chrétienne sa nature spécifique, en tant qu’enracinée dans le mystère pascal du Christ. Cette idée est concrètement élaborée sur la base de deux ensembles théologiques complémentaires: (i) une discussion sur le rôle constructif de la liturgie dans la Somme de Thomas d’Aquin, en conversation avec la critique de Cipriano Vagaggini et la recherche de Jan Heiner Tück sur les correspondances frappantes entre la pensée théologique de Thomas d’Aquin et ses poèmes, et (ii) une interprétation de la quatrième prière eucharistique du Missale Romanum, en dialogue avec la grande appréciation d’Enrico Mazza pour son caractère «théologique» exceptionnel.

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