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Document Details :

Title: Allegorical Exegesis as a Philosophical Tool
Subtitle: The Imagery of Lamplights (me'orot
Author(s): ERAN, Amira
Journal: Revue des Études Juives
Volume: 183    Issue: 1-2   Date: janvier-juin 2024   
Pages: 5-28
DOI: 10.2143/REJ.183.1.3293236

Abstract :
In this paper, I wish to show how Ibn Daud, Al-Ghazali and the anonymous interpreter of The Exalted Faith use allegorical exegesis to veil their philosophical revolutionary ideas. I concentrate on three different points of view that utilize the imagery of lamplights (me'orot) to illustrate the objective of their allegorical exegesis. As a first step, I wish to shed light on the philosophical interest of the Biblical exegeses. I therefore concentrate on the way Ibn Daud uses his exegesis of Psalm 139 to prove that one can only feel the power of God’s management through scientific awareness of the Aristotelian categories. I show that the imagery of the lamplights (me'orot), as part of an ascending hierarchy of lights that Ibn Daud chose for his exegesis, echoes Al-Ghazali’s allegorical exegesis of the Verse of Light. Furthermore, I point to the affinity with Al-Farabi’s interpretation of Plato’s Cave which also links the knowledge of the categories with a high level of light. As the next step, I focus on the religious interest of the Biblical interpreters. I show that the anonymous commentator on Ibn Daud’s book in his allegorical exegesis of the same verses purposely replaces the lamplight imagery in Al-Ghazali’s interpretation of the Verse of Light with his interpretation of the lamp symbol in Zechariah’s vision.



Pour démontrer qu’Abraham Ibn Daud, Al-Ghazali et l’interprète anonyme de Ha-Emunah ha-Ramah recourent à l’exégèse allégorique pour masquer leurs idées philosophiques révolutionnaires, on considère successivement leurs emplois de la métaphore des luminaires (me'orot) afin de déterminer les objectifs de leurs exégèses allégoriques. On examine d’abord, pour illustrer l’intérêt philosophique de l’exégèse scripturaire, le commentaire du psaume 139 par Ibn Daud qui démontre qu’on ne peut percevoir la puissance de la providence divine que dans le cadre scientifique des catégories d’Aristote. L’image qu’il emploie des luminaires, éléments d’une hiérarchie des lumières célestes, fait écho à l’exégèse allégorique donnée par Al-Ghazali du verset coranique de la Lumière et même à l’interprétation par Al-Farabi du mythe platonicien de la caverne, qui associe également la connaissance des catégories à un niveau de lumière élevé. On s’intéresse ensuite à l’intérêt religieux des commentateurs de la Bible en montrant que l’exégète anonyme de l’ouvrage d’Ibn Daud, dans sa lecture allégorique des mêmes versets, remplace l’image du luminaire, privilégiée dans l’interprétation par Al-Ghazali du verset de la Lumière, par sa propre interprétation du symbole de la lampe dans la vision de Zacharie.

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