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Document Details :

Title: Deterministic Ideas in Ben Sira
Author(s): KWON, JiSeong James
Journal: Semitica
Volume: 65    Date: 2023   
Pages: 109-133
DOI: 10.2143/SE.65.0.3293114

Abstract :
Ben Sira has been classified as the Jewish wisdom literature with Proverbs, Job, and Ecclesiastes, but it has been evaluated as having characteristics of combining both the Law and the Israelite wisdom tradition in the frame of history. Especially, Ben Sira (along with Qoheleth and the Wisdom of Solomon) utilizes the idea and language of determinism, that God determines human activities and fates in time and space. Determinism in Sirach, however, is neither identical as the philosophical determinism in Stoicism nor precisely belongs to the genre of apocalypticism such as Daniel (e.g., Sir 1:1-11). Instead, Ben Sira deals with the theological tension between inescapable evildoings and divine determination (Sir 15:11-20) and with the divine appointment of times and days (33:7-13). In this essay, by examining passages related to the deterministic idea and the Jewish history in Ben Sira (Sir 15:11-20; 33:7-13; 43:1-8; 50:22-29), I argue that Ben Sira’s conception of time and Jewish history is associated with the broad Hellenistic determinism along with the wisdom discourse (e.g., Sir 24).



Ben Sira est classé parmi la littérature sapientielle juive, tout comme Proverbes, Job et l’Ecclésiaste, mais il est considéré comme combinant des caractéristiques législatives et sapientielle dans un cadre historique. En particulier, Ben Sira (avec Qohélet et la Sagesse de Salomon) utilise l’idée et le langage du déterminisme: Dieu détermine les activités et destinées humaines dans le temps et dans l’espace. Le déterminisme du Siracide n’est toutefois pas identique à celui du stoïcisme, ni n’appartient au genre de l’apocalyptique comme Daniel (e.g. Sir 1,1-11). Ben Sira s’intéresse plutôt à la tension théologique entre les maux inéluctables et la détermination divine (Sir 15,11-20), et à la fixation divine des temps et des jours (33,7-13). La présente étude examine des passages relatifs au déterminisme et à l’histoire juive chez Ben Sira (Sir 15,11-20; 33,7-13; 43,1-8; 50,22-29) et soutient que le concept du temps et de l’histoire juive chez Ben Sira est lié au déterminisme hellénistique au sens large et au discours de sagesse (e.g. Sir 24).

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