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Title: The Neoplatonism of Evagrius Ponticus
Author(s): MULLER, Fabien
Journal: Revue Philosophique de Louvain
Volume: 120    Issue: 2   Date: mai 2023   
Pages: 183-206
DOI: 10.2143/RPL.120.2.3292940

Abstract :
In recent decades Evagrian psychology and asceticism have attracted much attention. It has, however, also become clear that to understand these aspects, it is necessary to observe the greater metaphysical framework to which they relate. Although this framework presents evident parallelisms with other ancient systems of metaphysics, its relations to these systems have not yet been fully brought to light. In this paper, I propose to shed light on central elements of Evagrius’ theory of contemplation and their metaphysical background by drawing on Neoplatonist ideas. To that end, I cross-read passages from the Evagrian corpus and Plotinus’ Enneads, in particular the treatise on contemplation (III 8). In these passages, I identify various conceptual and structural parallelisms that allow us to suppose a common philosophical background to both systems. Based on these parallelisms, I then outline some conclusions for future perspectives in Evagrian scholarship.



Ces dix années dernières, la psychologie et l’ascétisme d’Évagre le Pontique ont attiré beaucoup d’attention. Il est progressivement apparu que, pour les comprendre, il faut tenir compte du cadre métaphysique dans lequel ils s’inscrivent. Bien que l’on puisse faire des parallèles entre ce cadre et d’autres systèmes de métaphysique plus anciens, les relations qui existent entre eux n’ont jusqu’ici pas encore été mises en évidence. Dans cet article, je propose de mettre en evidence les éléments-clefs de la théorie évagrienne de la contemplation et son arrière-plan métaphysique, en m’appuyant sur des sources néoplatoniciennes. Pour mener ce projet à bien, je propose une lecture croisée de passages du corpus évagrien et des Ennéades de Plotin – en particulier issus du traité sur la contemplation (III 8). J’identifie dans ces extraits différents parallèles conceptuels et structurels qui permettent de corroborer l’hypothèse d’un arrière-plan philosophique commun aux deux systèmes. Sur cette base, j’esquisse enfin quelques conclusions ouvrant des perspectives nouvelles sur la philosophie d’Évagre.

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