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Document Details :

Title: An Ottoman Liquidity Crunch
Subtitle: Immediate and Deferred Payments at Post Stations (Menzilḫāne), 1713-1763
Author(s): KOH, Choon Hwee
Journal: Turcica
Volume: 54    Date: 2023   
Pages: 355-375
DOI: 10.2143/TURC.54.0.3292413

Abstract :
This paper transcribes and translates an imperial order (ḥükm) dated 1169/1756 which shows that Ottoman post stations accepted both immediate cash and deferred payments for their horses. While this imperial order is well known to Ottoman historians studying the postal system and has been regularly cited, this paper re-examines this source and offers a new interpretation of it. It makes several new points: it identifies the different actors who made cost decisions in the Immediate (Cash) payment system (peşīn), and in the Deferred Payment system. In the former, bookkeepers based in the imperial capital with imprecise knowledge of routes, distances, and travel conditions made cost projections based on certain assumptions; in the latter, autonomous couriers who decided their itineraries and changed them according to circumstance incurred costs through a fee waiver scheme. Ultimately, due to coin shortages, the Immediate Cash Payment system led to a liquidity crunch that prompted bureaucrats to recommend a return to the Deferred Payment system.



Cet article présente la transcription et la traduction d’un ordre impérial (ḥükm) datant de 1169/1756 qui montre que les bureaux de poste ottomans acceptaient à la fois des paiements en espèces immédiats et des paiements différés pour leurs chevaux. Bien que cet ordre impérial soit connu des ottomanistes qui étudient le système des postes et qu’il ait été régulièrement cité, cette source est ici réexaminée et fait l’objet d’une nouvelle interprétation. De nouveaux faits sont établis: sont ainsi identifiés les différents acteurs qui ont pris des décisions relatives aux coûts dans le système de paiement immédiat (en espèces) (peşīn) et dans le système de paiement différé. Dans le premier cas, des comptables qui résidaient dans la capitale impériale et qui ne bénéficiaient pas d’une connaissance précise des itinéraires, des distances et des conditions de voyage faisaient des projections de coûts en se fondant sur des hypothèses; dans le second cas, des coursiers autonomes qui décidaient de leurs itinéraires et les modifiaient selon les circonstances supportaient les coûts générés via un système de dispense de frais. Finalement, en raison d’une pénurie de pièces, le système de paiement immédiat en espèces entraîna une crise de liquidités qui incita les bureaucrates à préconiser un retour au système de paiement différé.

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