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Document Details : Title: Byzantine Figures Subtitle: A New Edition and Translation of the Two-Part Anonymous Iconophile Treatise against John the Grammarian Author(s): MACDOUGALL, Byron Journal: Revue des Études Byzantines Volume: 81 Date: 2023 Pages: 5-48 DOI: 10.2143/REB.81.0.3292136 Abstract : In 1966, Jean Gouillard published a set of excerpts from an unknown work of John the Grammarian. These excerpts, which consist of three paragraph-length quotations arguing against the veneration of icons, survive thanks to being included by an anonymous Iconophile in a two-part treatise dedicated to refuting John’s positions. The treatise itself survives, albeit in a damaged and incomplete state, in a single 13th-century manuscript. In 2011, a diplomatic edition of the first part of the treatise was published in Scrinium. The present study offers the first edition of the second part of the treatise, a new edition of the first part, and a translation of the entire text. Finally, it also aims to contextualize the arguments made by the anonymous Iconophile against the revival of interest in logic and the Aristotelian tradition that marked the broader intellectual background of the Iconoclastic and post-Iconoclastic eras. En 1966, Jean Gouillard a publié une série d’extraits d’une oeuvre jusque-là inconnue de Jean le Grammairien. Ces extraits, qui consistent en trois citations longues contre la vénération des images, ont été préservés parce qu’ils ont été inclus par un iconophile anonyme dans un traité en deux parties qui tente de réfuter les arguments de Jean. Le traité lui-même est conservé dans un seul manuscrit du 13e siècle, bien que dans un état endommagé et incomplet. En 2011, une édition diplomatique de la première partie du traité a été publiée dans la revue Scrinium. Le présent article propose une édition princeps de la deuxième partie du traité, une nouvelle édition de la première partie et une traduction du texte complet. Enfin, cet article recontextualise les arguments de l’iconophile anonyme en les situant dans le regain d’intérêt pour la logique et la tradition aristotélicienne qui a caractérisé le climat intellectuel de l’ère iconoclaste et post-iconoclaste. |
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