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Document Details :

Title: On the Historical Meaning of the Tannaitic Expression 'No Time to Pour [Libation Wine]'
Subtitle: A Study in the Realia of Roman Palestine in the Second Century CE
Author(s): FRIEDHEIM, Emmanuel
Journal: Revue Biblique
Volume: 130    Issue: 1   Date: 2023   
Pages: 72-97
DOI: 10.2143/RBI.130.1.3291386

Abstract :
According to Mishnah Avodah Zarah, 5, 6: 'An investigatory unit/reconnoitering troop of pagans which entered town in peacetime, open jars are prohibited but sealed ones are allowed. In time of war both sorts are allowed since there is no time/availability to pour [libation wine]'. The libation in question therefore requires time. So it is probably not an ordinary libation consisting in pouring only a few drops. We suggest that it is, in fact, a singular form of Neo-Pythagorean libation shared by Roman special military units and known to the rabbis.



Selon la Mishna Avoda Zara, 5, 6: «Lorsqu’une unité d’investigation/reconnaissance de païens est entrée dans une ville, en temps de paix, les jarres ouvertes sont interdites, tandis que celles qui sont scellées sont autorisées; en temps de guerre, les deux types de jarres sont autorisés, car on ne peut procéder à une libation [de vin] par faute de temps». La libation en question requiert donc du temps. Aussi, ne s’agit-il vraisemblablement pas d’une libation ordinaire, consistant à verser seulement quelques gouttes de vin. On suggèrera, par conséquent, d’y voir ici une forme singulière de libation néo-pythagoricienne, partagée par des forces spéciales romaines et connue des rabbins.

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