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Document Details : Title: The Sasanian Stuccoes of Notheastern Iran Subtitle: Khorasanian Imagery in Late Antiquity Author(s): LABBAF-KHANIKI, Meysam Journal: Studia Iranica Volume: 50 Issue: 1 Date: 2021 Pages: 69-98 DOI: 10.2143/SI.50.1.3291170 Abstract : Recent archaeological surveys and excavations at Sasanian sites of Khorasan revealed a collection of worthwhile materials and shed light on the art in late antiquity. The Sasanian stuccoes which were obtained from four archaeological sites of Bandian, Mele Hairam, Bazeh Hur, and Shilgan have provided us with new evidence of Sasanian art presenting accurate details of the artistic styles and iconographic specifications of the Sasanian stuccoes. Although the newly discovered stuccoes are very badly damaged and then rarely present impeccable scenes, but are identifiable through comparative studies referring to the traditions of the Sasanian-Early Islamic art. The Sasanian stuccoes of northeastern Iran including the scenes of investiture, worship, paying homage to royalty or nobility, and animal combats exemplify the characteristics of the Khorasanian style formulated with the margins decorated with specified geometric and floral motifs, animal motifs depicted alongside the human figures, figures draped in the garments with terse adornments, and the frontal figures of humans. Respecting the traditions of the Khorasanian art and literature, the Sasanian stuccoes served as a media for recording the historical events and narrating the mythological stories. These narrations were related to the function of the rooms which were decorated with the elaborate stuccoes. Les récents sondages et les fouilles archéologiques des sites sassanides du Khorasan ont révélé une collection de précieux matériaux qui nous éclairent sur l’art de l’Antiquité tardive. Les stucs sassanides provenant des quatre sites archéologiques de Bandian, Mele Hairam, Bazeh Hur et Shilgan ont fourni de nouveaux témoignages d’art sassanide, en révélant des détails précis sur leurs styles artistiques et leurs spécificités iconographiques. Bien que les stucs récemment mis au jour soient très endommagés et ne conservent que rarement des scènes complètes, ils sont identifiables grâce à une étude comparative qui se réfère aux traditions de l’art sassanide et des débuts de l’art islamique. Par des représentations de scènes d’investiture, de culte, d’hommage à la royauté ou à la noblesse et des combats d’animaux, les stucs sassanides du nord-est iranien illustrent les caractéristiques du style khorasanien, avec des marges décorées de motifs géométriques et floraux détaillés, des motifs d’animaux représentés aux côtés des figures humaines, des figures drapées dans des vêtements aux ornements sobres ou encore des figures humaines frontales. Tout en respectant les traditions de l’art et de la littérature du Khorasan, les stucs sassanides ont servi de support à l’enregistrement d’événements historiques et à la narration de récits mythologiques. Ces récits étaient liés à la fonction des pièces décorées de stucs élaborés. |
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