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Document Details : Title: The Ministry of Sponsorship and its Duty of Accountability Author(s): ASSELIN, Anne Journal: Studia Canonica Volume: 55 Issue: 1-2 Date: 2021 Pages: 75-102 DOI: 10.2143/STC.55.1.3290154 Abstract : For centuries, Catholic healthcare institutions were owned and operated by religious institutes, ensuring the Catholic identity of their works. In recent times, through the institution of the public juridic person, the ownership and sponsorship of these ministries have progressively been entrusted to lay boards. As sponsorship has evolved in the past thirty years, so has the recognition that the lay person who moves into sponsorship is answering a call to a ministry fulfilled in the name of the Church. With this responsibility comes an obligation for accountability – to the Church but also to the sponsored ministries. This article looks at the evolution of sponsorship in its various models, the canonical institution of the ministerial juridic person, and the sponsor’s duty of accountability. Il y a quelques siècles, les institutions catholiques de soins de santé étaient possédées et dirigées par des instituts religieux, assurant ainsi l’identité catholique de leurs oeuvres. En ces temps plus récents, par l’institution de la personne juridique publique, la propriété et le parrainage de ces ministères ont progressivement été confiés à des conseils de laïcs. Le parrainage a évolué dans les trente dernières années et il en est de même pour la reconnaissance que le laïc qui s’engage dans le parrainage répond à l’appel à un ministère accompli au nom de l’Église. Cette responsabilité est accompagnée de l’obligation de rendre des comptes – aux autorités ecclésiales mais aussi aux ministères parrainés. Cet article fait un retour sur l’évolution du parrainage par ses différents modèles, l’institution canonique de la personne ministérielle juridique et le devoir de reddition de comptes de la société de parrainage. |
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