next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: The Roles of Gerizim and Jerusalem in the Israelite Heptateuch Genesis-Judges Author(s): ADAMCZEWSKI, Bartosz Journal: Revue Biblique Volume: 128 Issue: 4 Date: 2021 Pages: 481-500 DOI: 10.2143/RBI.128.4.3289740 Abstract : The rhetorical impact of the explicit and allusive references to Gerizim and Jerusalem in the first seven books of the Hebrew Bible (Genesis-Judges) implies that all these writings originate from the territory of Ephraim, and not from Judah. Their rhetoric consistently highlights the importance of the central sanctuary of Yahweh in the region of Shechem in the territory of the tribe of Joseph/Ephraim, more and more clearly pointing to its location on Mount Gerizim. On the other hand, their allusive rhetoric presents the tribe of Judah, especially its historical capital in Jerusalem, in negative terms, thus conveying the idea of the superiority of the sanctuary on Mount Gerizim over the rival sanctuary on Mount Zion, as well as that at Dan. L’impact rhétorique des références explicites et allusives à Garizim et à Jérusalem dans les sept premiers livres de la Bible hébraïque (Genèse-Juges) implique que tous ces écrits sont originaires du territoire d’Éphraïm, et non de Juda. Leur rhétorique souligne constamment l’importance du sanctuaire central de Yahvé dans la région de Sichem, sur le territoire de la tribu de Joseph/Éphraïm, en indiquant de plus en plus clairement son emplacement sur le mont Garizim. D’autre part, leur rhétorique allusive présente la tribu de Juda, et notamment sa capitale historique à Jérusalem, en termes négatifs, véhiculant ainsi l’idée de la supériorité du sanctuaire du mont Garizim sur le sanctuaire rival du mont Sion, ainsi que sur celui de Dan. |
|