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Document Details :

Title: Cherishing the Trees, as Christ is Lord over All and the Center of All Things
Subtitle: Martin Luther's Tacit Eco-Theological Ethic
Author(s): LACK, Mark Hubert
Journal: Theoforum
Volume: 48    Issue: 1-2   Date: 2018   
Pages: 49-65
DOI: 10.2143/TF.48.1.3286627

Abstract :
Evangelical Christians and conservative Protestants are often thought to be less supportive of ecological concerns and the sustainable use of the earth’s natural resources. As a result, their actions and inactions toward the environment are considered to have contributed to its degradation. This indifference towards God’s earthly creation and its present and future condition may stem from their emphasis on soteriological and eschatological concerns. This paper contends that such an attitude does not reflect the thinking of Martin Luther the progenitor of the Protestant Reformation and founder of classic evangelicalism. Although Luther grew up in Germany’s most industrialized region, in an area that revealed the environmental consequences of copper and silver mining, the reformer revelled in God’s creation and his writings reflect a tacit eco-theologic ethic. Luther admired nature’s beauty and intricacy—although he observed people’s ignorance of, and indifference toward it, while they greedily consumed creation’s resources. Luther contends that with the fall into sin humanity had 'curved in on itself', distorting its obedience of the command of Genesis 1:28 such that humanity retains dominion as a bare title. Luther understood that it is Christ who has true dominion over creation and thus the reformer cherished the natural world all the more. While he proclaimed Christ’s dominion and transcendent lordship, Luther also asserted His divine immanence. Luther’s Eucharistic theology contends Christ’s ubiquitous presence in all of creation. Luther’s thinking and his affirmation of the intrinsic goodness of the created world therefore can provide an impetus for Christians, who have been called to collaborate with the Creator, to participate with Christ in creation’s care.



Les chrétiens évangéliques et les protestants conservateurs sont souvent considérés comme moins favorables aux préoccupations écologiques et à l’utilisation durable des ressources naturelles de la terre. En conséquence, leurs actions et inactions envers l’environnement sont considérées comme ayant contribué à sa dégradation. Cette indifférence envers la création terrestre de Dieu et sa condition présente et future peut provenir de l’accent mis sur les préoccupations sotériologiques et eschatologiques. Cet article soutient qu’une telle attitude ne reflète pas la pensée de Martin Luther, le fondateur de la Réforme Protestante et de l’évangélisme classique. Bien que Luther ait grandi dans la région la plus industrialisée d’Allemagne, dans une région qui révélait les conséquences environnementales de l’extraction du cuivre et de l’argent, le réformateur se réjouit de la création de Dieu et ses écrits reflètent une éthique éco-théologique tacite. Luther admirait la beauté et la complexité de la nature - bien qu’il ait observé l’ignorance et l’indifférence des gens à son égard, alors qu’ils consommaient avidement les ressources de la création. Luther soutient qu’avec la chute dans le péché, l’humanité s’est «recourbée sur elle-même», déformant son obéissance à l’ordre de Genèse 1:28, de sorte que l’humanité retient seulement le titre de domination. Luther a compris que c’est le Christ qui a la véritable domination sur la création et que le réformateur chérissait d’autant plus le monde naturel. Tout en proclamant la domination du Christ et la seigneurie transcendante, Luther a également affirmé son immanence divine. La théologie eucharistique de Luther soutient l’omniprésence du Christ dans toute la création. La pensée de Luther et son affirmation de la bonté intrinsèque du monde créé peuvent donc motiver les chrétiens, qui ont été appelés à collaborer avec le Créateur, pour participer avec le Christ aux soins de la création.

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