previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Georgios Gennadios Scholarios' On the Difference of Venial and Mortal Sins and its Thomistic Background Author(s): ATHANASOPOULOS, Panagiotis Ch. Journal: Revue des Études Byzantines Volume: 76 Date: 2018 Pages: 167-203 DOI: 10.2143/REB.76.0.3285520 Abstract : Georgios Gennadios Scholarios’ (ca 1400-ca 1472) On the difference of venial and mortal sins is part of his ethical-pastoral output. In Martin Jugie’s edition (1935), only five sources are noted, all of them Biblical. In this article, the author explores more sources of the text, exhibiting that it is heavily indebted to Thomas Aquinas’ (1224/1225-1274) Summa Theologiae Ia IIae and IIa IIae, as translated by Demetrios Kydones (ca 1320/1325-1397). Moreover, the provenance of the Thomistic material used in On the difference is examined. Thus, it is shown that Scholarios drew from manuscripts preserving most probably the entire text of Summa Theologiae, Ia IIae and IIa IIae, different from his Compendium of Summa Theologiae, Ia IIae in Vat. gr. 433 and the partly abbreviated text of IIae IIae in Paris. gr. 1237. Lastly, the author attempts a new dating of On the difference and examines its relation to Scholarios’ Necessary questions (a set of notes from Summa Theologiae, Ia IIae). Le traité de Georges Gennade Scholarios (vers 1400-vers 1472) Sur la différence entre les péchés véniels et mortels appartient à sa production éthique et pastorale. Dans l’édition de Martin Jugie (1935), seules cinq sources sont identifiées, toutes bibliques. Dans cet article, l’auteur explore des sources plus nombreuses et montre que ce texte doit beaucoup à la Somme théologique, Ia IIae et IIa IIae, de Thomas d’Aquin (1224/1225-1274), dans la traduction de Démétrios Kydonès (vers 1320/1325-1397). En outre, la provenance du matériel thomasien utilisé dans Sur la différence est étudiée. On montre ainsi que Scholarios a utilisé des manuscrits qui contenaient probablement le texte entier de la Somme théologique, Ia IIae et IIa IIae, différents de son Résumé de la Somme théologique, Ia IIae du Vat. gr. 433 et du texte partiellement abrégé de la IIa IIae du Paris. gr. 1237. Enfin, l’auteur propose une nouvelle datation de Sur la différence et étudie également sa relation avec les Questions nécessaires de Scholarios (une série de notes sur la Somme théologique, Ia IIae). |
|