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Title: A Participationist Eschatological reading of Justification in Galatians, Philippians, and Romans
Author(s): TATUM, Gregory
Journal: Revue Biblique
Volume: 125    Issue: 2   Date: 2018   
Pages: 223-238
DOI: 10.2143/RBI.125.2.3285116

Abstract :
Nomos and dikaiosunê oscillate in meaning whenever Paul discusses circumcision in his undisputed letters. The sarx/pneuma binary (Rom 7:14) maps this oscillation perfectly. In other words, the Torah kata sarka is not the Torah kata pneuma and righteousness kata sarka is not righteousness kata pneuma. These distinctions are cosmological, that is, participationist eschatological. Indeed, initial justification is the inchoate participation in pistis christou (the Messiah’s death and resurrection), whereas final justification entails judgment according to the pneuma-empowered works of agapê.



Le sens de nomos et celui de dikaiosunê fluctuent quand Paul débat de la circoncision dans ses lettres incontestées. Le couple binaire sarx/pneuma (Rm 7,14) cartographie parfaitement cette oscillation. En d’autres termes, la Tora kata sarka n’est pas la Tora kata pneuma et la justice kata sarka n’est pas la justice kata pneuma. Ces distinctions sont cosmologiques, c’est-à-dire participationistes et eschatologiques. En effet, la justification initiale est la participation inchoative en la pistis christou (la mort et la résurrection du Messie), alors que la justification finale implique le jugement selon les œuvres d’agapê inspirées par le pneuma.

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