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Document Details :

Title: Tradition and Creativity in Nahmanides' Kabbalah
Subtitle: The Commentary on the Creation Story and its History
Author(s): YISRAELI, Oded
Journal: Revue des Études Juives
Volume: 177    Issue: 1-2   Date: janvier-juin 2018   
Pages: 37-73
DOI: 10.2143/REJ.177.1.3284867

Abstract :
Nahmanides’ kabbalistic work has been discussed particularly in the context of his kabbalistic comments which are embedded within his well known Commentary on the Torah. In this article I would like to concentrate on another document which has been published by Gershom Scholem and contains a kabbalistic commentary of Nahmanides to the Creation story in Genesis. By close reading and analyzing this document the article confirms its attribution to Nahmanides. It asserts however that it’s not an early work that stands on its own, as Scholem assumes, but rather the first edition of his commentary to the Creation story in the book of Genesis, which was excised from it at a certain stage and replaced with a new commentary. In this context, the article points out the meaning of the change in Nahmanides’ exegetical position regarding the Creation story and its significance and importance in understanding his intellectual and kabbalistic biography. The picture that arises here is that alongside the respect that Nahmanides felt toward the traditional kabbalistic commentaries that he used extensively; he did not hold himself back from engaging in speculative exegesis and following his own judgment in choosing to adopt, change or reject earlier traditions.



L’œuvre kabbalistique de Nahmanide a été amplement traitée dans la littérature scientifique, mais sous un angle particulier, celui des matériaux kabbalistiques qui sont intégrés dans son commentaire bien connu du Pentateuque. Dans le présent article, nous souhaitons traiter d’un autre texte, publié par Gershom Scholem et contenant un commentaire kabbalistique de Nahmanide sur le récit de la création. Une lecture attentive et une analyse minutieuse du texte confirment que Nahmanide en est bien l’auteur; cependant, contrairement à l’opinion de Scholem, qui y voyait une oeuvre précoce et indépendante, nous estimons que ce document n’est en fait que la première version du commentaire de Nahmanide sur le récit de la création, qui à un stade ultérieur a été remplacée par une autre exégèse. Notre article insiste sur le sens de ce changement exégétique et sur son importance pour la compréhension de la biographie intellectuelle et kabbalistique de Nahmanide. Il montre que, parallèlement au respect que Nahmanide témoigne vis-à-vis des commentaires kabbalistiques traditionnels dont il fait par ailleurs ample usage, il ne s’abstient pas d’une exégèse spéculative et de l’emploi de son jugement personnel, notamment en empruntant, modifiant ou repoussant des traditions antérieures.

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