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Document Details :

Title: Emperor Theophilos and Theophobos in Three Tenth-Century Chronicles
Subtitle: Discovering the 'Common Source'
Author(s): ZUCKERMAN, Constantin
Journal: Revue des Études Byzantines
Volume: 75    Date: 2017   
Pages: 101-150
DOI: 10.2143/REB.75.0.3251289

Abstract :
The long-standing debate on the textual relationship between the chronicles of Genesios and the Continuer of Theophanes ends in an unexpected resolution. Views presented as mutually exclusive – that the Continuer borrowed heavily from Genesios and that the two chroniclers relied on a 'common source' – turn out to both be correct: the Continuer adapted Genesios’s chronicle, yet he also made use of Genesios’s source. This knowledge stems from the discovery of substantial fragments of the 'common source' in the chronicle of Pseudo-Symeon. Unlike the other two chroniclers, animated by literary ambitions, Pseudo-Symeon abridged but barely retouched the text of the common source, treating it the same way as his main source, the chronicle of Symeon Magister. This discovery yields manifold insights into the literary techniques of Genesios and the Continuer and on the historical events they describe.



Le long débat sur la nature du rapport textuel entre les chroniques de Génésios et du Continuateur de Théophane se termine par une solution inattendue. Les deux positions perçues comme mutuellement exclusives – le Continuateur empruntant lourdement à Génésios, ou les deux chroniqueurs puisant à une «source commune» – se trouvent fondées toutes les deux: le Continuateur adaptait, certes, la chronique de Génésios, mais il faisait aussi un usage direct de sa source. Cette vision ressort de la découverte de fragments substantiels de la «source commune» dans la chronique du Pseudo-Syméon. Contrairement aux deux autres chroniqueurs, animés par des ambitions littéraires, le Pseudo-Syméon abrégeait mais retouchait à peine le texte de la «source commune», en la traitant de la même façon que sa source principale, la chronique de Syméon le Magistre. Cette découverte jette une lumière nouvelle tant sur les techniques littéraires de Génésios et du Continuateur que sur les événements historiques qu’ils décrivent.

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