previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Niet-confessioneel religieonderwijs en neutraliteit Subtitle: Naar een interpretatieve benadering? Author(s): FRANKEN, Leni Journal: Ethische Perspectieven Volume: 27 Issue: 3 Date: 2017 Pages: 211-232 DOI: 10.2143/EPN.27.3.3248531 Abstract : Leni Franken pleit voor het belang van niet-confessioneel godsdienstonderwijs zoals dat in het vak LEF (levensbeschouwing, ethiek en filosofie) gestalte zou kunnen krijgen. Dat is onderwijs 'over' godsdienst, en geen godsdienstonderricht. In een samenleving waarin verschillende religies naast elkaar bestaan en de dominante strekking is dat religie in de publieke ruimte geen rol zou mogen spelen, is het meer dan ooit van belang om burgers na te laten denken over de betekenis van religies in het leven van mensen en hoe haar waarheidsaanspraken zich verhouden tot seculiere waarheidsclaims. Franken gaat in op de tegenkantingen die het nieuwe vak (vooral uit confessionele hoek) krijgt als zou het op illusoire wijze 'neutraliteit' nastreven, of slechts relativisme en reductionisme te bieden hebben. De hermeneutische benadering van Robert Jackson komt tegemoet aan deze veelgehoorde kritieken en maakt ook ruimte voor het voortbestaan van het huidige godsdienstonderricht. LEF zou een vak zijn als wiskunde of aardrijkskunde en geen plaatsvervanger voor godsdienst of zedenleer. |
|