previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Wereld en geschiedenis als sacrament Subtitle: Schillebeeckx aan de vooravond van het Tweede Vaticaans Concilie Author(s): KENIS, Leo , GELDHOF, Joris Journal: Tijdschrift voor Theologie Volume: 54 Issue: 4 Date: 2014 Pages: 319-333 DOI: 10.2143/TVT.54.4.3200490 Abstract : Op 25 januari 1959 kondigde paus Johannes xxiii plechtig een algemeen en oecumenisch concilie aan. In datzelfde jaar publiceerde Edward Schillebeeckx zijn bekende studie Christus sacrament van de Godsontmoeting. Dat was een herziening en uitbreiding van zijn twee jaar eerder verschenen boek met de ietwat stroevere titel De Christusontmoeting als sacrament van de Godsontmoeting. Schillebeeckx gaf in zijn op 10 februari 1959 gedateerde voorwoord aan dat hij zich snel genoopt had gezien om in de taal en de stijl maar ook in de structuur van het werk ernstig in te grijpen. Hij wilde het specialistische jargon vermijden maar maakte ook de volgende, theologisch pertinente opmerking: ‘Meer dan dit in de eerste uitgave het geval was, worden de sacramenten in een ruimer kerkelijk perspectief gezien. Daarom moesten wij ook het mysterie van de kerk zuiverder situeren’.3 Blijkbaar wilde Schillebeeckx het sacramentele karakter van de kerk nadrukkelijker op de voorgrond plaatsen. During the 1950s, Edward Schillebeeckx had developed a thoroughly sacramental vision on reality. It was based on his studies De sacramentele heilseconomie (1952) and Christus sacrament van de Godsontmoeting (1959) (Christ the Sacrament, 1963). This article shows that this fundamental inspiration is of major importance for Schillebeeckx’s response to the Second Vatican Council that was about to be convened. After the council was announced, Schillebeeckx published a number of articles emphasizing the theological legitimacy and expedience of a council, and formulated a series of important ecclesiological starting points for it. He contributed to the vota formulated by the Catholic University of Nijmegen, and was engaged by the Dutch bishops for the preparation of their Church communities for the council shortly after. His contribution to the noteworthy letter of the Dutch bishops about the council (1961) brought him international renown, but also notoriety in some circles. At the start of the council, he was appointed consultor to the Dutch episcopate. Commentaries and opinions before the start of the council show that he quickly gained an important role in raising the awareness of the public opinion and the leaders of the church that this presented a chance for the renewal of both theology and the structures of the church. |
|