previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Heeft de theologie een boodschap voor de economie? Subtitle: Voorbeelden van christelijk sociaal denken Author(s): BARRERA, Albino Journal: Tijdschrift voor Theologie Volume: 56 Issue: 3 Date: 2016 Pages: 244-262 DOI: 10.2143/TVT.56.3.3197413 Abstract : Deze bijdrage schetst hoe het christelijke denken kan bijdragen aan de economische moraliteit. Anders gezegd, wat is de rol van de theologie in vragen rond de economische ethiek? Welke unieke inzichten biedt het geloof waarover seculiere bronnen nooit zouden kunnen beschikken? Zes belangrijke uitgangspunten en inzichten van de christelijke theologie voor de economische moraliteit komen achtereenvolgens aan bod: het idee van schepping; Imago Dei; incarnatie en verlossing; menselijke zondigheid; de transcendente dimensie van het menselijk leven; imitatio Dei en imitatio Christi. Telkens wordt aandacht besteed aan de implicaties die deze inzichten hebben voor een beoordeling van de economische moraliteit. Christian social thought is a good illustration of how faith can complete and empower reason. While faith and reason may come up with the same diagnosis of the economy’s ills, faith presents a different set of reasons for remedial action and ascribes a much more exacting scope and strength to the obligations that we owe one another. Christian social thought brings to the public square of ideas a new way of understanding our shared economic lives by imbuing it with a transcendent dimension. By providing a much better (though not complete) understanding of God and divine providence, faith can offer us a much better self-understanding of who we are as individuals and as a human community. As a result, it reveals profound possibilities of who we may yet be. This necessarily affects our moral choices, including those in socioeconomic life. The article articulates what difference faith (Christian social thought in particular) can make in economic ethics. |
|