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Document Details :

Title: The Chancellor as Minister of Administrative Justice
Author(s): PAPROCKI, Thomas John
Journal: Studia Canonica
Volume: 50    Issue: 2   Date: 2016   
Pages: 277-289
DOI: 10.2143/STC.50.2.3183443

Abstract :
The Code’s understanding of notarius is similar to the Italian usage of notaio as a person trained and authorized to draft legal instruments. Since the Code of Canon Law was drafted and is based on a more European concept of a code of civil law, the concept of notaries in the Code does not follow the common law tradition, where a notary merely authenticates documents. Instead it follows the civil law tradition, where notaries often prepare legal documents as well. As secretary of the curia, therefore, the notary’s functions of preparing and publishing curial documents are especially entrusted to the chancellor. The implication for the North American ecclesial context is that the diocesan chancellor, as a 'notary', should be trained in canon law or civil law, but preferably both. As the chief legal officer in the diocese, the chancellor acts as a sort of 'state secretary', that is, a public minister whose official task is the authentic redaction of acts which have public legal effect. In particular, as chief canonical advisor for the executive branch of governance, the chancellor should have a special solicitude for the ministry of administrative justice.



La compréhension du Code de notarius est similaire à l’utilisation italienne de notaio comme une personne formée et autorisée à élaborer des instruments juridiques. Étant donné que le Code de droit canonique a été rédigé et est basé sur un concept plus européen d’un code de droit civil, la notion de notaires dans le Code ne suit pas la tradition de droit commun, où un notaire authentifie simplement les documents. Au contraire, le Code suit la tradition de droit civil, où les notaires préparent souvent des documents juridiques. Par conséquent, en tant que secrétaire de la curie, les fonctions du notaire de préparer et de publier des documents curiales sont spécialement confiées au chancelier. Cela n’est pas sans implication dans le contexte ecclésial nord-américain. Le chancelier diocésain, comme «notaire», devrait être formé en droit canonique ou en droit civil mais de préférence les deux. À l’instar du principal conseiller juridique du diocèse, le chancelier agit en «secrétaire d’État», qui est, un ministre public dont la mission officielle est la rédaction authentique des actes qui ont un effet juridique public. En particulier, en tant que conseiller canonique en chef de la branche exécutive du gouvernement, le chancelier doit avoir une sollicitude particulière pour le ministère de la justice administrative.

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