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Document Details : Title: Contemplating the Mystery Subtitle: Liturgical Theology as a Retrieval of Christian Realism Author(s): JENNINGS, Nathan Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy Volume: 96 Issue: 1-2 Date: 2015 Pages: 8-19 DOI: 10.2143/QL.96.1.3092399 Abstract : A full reception of liturgical theology in the West demands a retrieval of Christian realism. Alexander Schmemann’s work assumes Christian realism. Schmemann’s work itself depends upon Henri de Lubac’s retrieval of realism. The pervasive assumption of nominalism in academe constitutes the on-going problem liturgical theology identifies in modern theology and its entrenchment in Western academia further blocks the West from fully receiving liturgical theology. Christian realism acknowledges the apocalyptic nature of Christian faith and its contemplative goal. Pseudo-Denys the Areopagite provides an exemplar with this regard. Liturgical theology invites recognition that the end of theology is neither construct nor discourse but contemplative union with God. Une réception complète de la théologie liturgique en Occident requiert une récupération du réalisme chrétien. L’uvre d’Alexander Schmemann suppose un tel réalisme. L’uvre de Schmemann dépend elle-même de la récupération du réalisme par Henri de Lubac. L’adoption quasi-totale du nominalisme dans le monde académique constitue le problème permanent que la théologie liturgique indique dans la théologie moderne. Son enracinement dans le monde universitaire occidental continue d’empêcher l’Occident d’accueillir avec empressement la théologie liturgique. Le réalisme chrétien reconnaît la nature apocalyptique de la foi chrétienne ainsi que son but contemplatif. Dans ce contexte, Pseudo-Denys l’Aréopagite pourvoit un bon exemple. La théologie liturgique invite à reconnaître que la fin de la théologie n’est ni construction ni discours mais union contemplative avec Dieu. |
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